Zbigniew Ikona Kresowaty – Wrocław

0
64


Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Sztuka średniowieczna, dzieła epoki renesansu i baroku, sztuka Śląska oraz prace polskich i europejskich artystów współczesnych, a także arcyciekawe prezentacje

 – wciąż otwarte

Muzeum Narodowe od 1947 roku zajmuje gmach dawnej Rejencji – Zarządu Prowincji Śląskiej. Jego zbiory prezentowane są także w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej

w pobliżu Hali Stulecia, oddziałem Muzeum jest Panorama Racławicka.

W budynku przy pl. Powstańców Warszawy na stałe pokazywane są m.in. wystawy sztuki średniowiecznej, sztuki śląskiej od XIV do XVI wieku, oraz sztuki polskiej do XIX wieku.

Do najcenniejszych dzieł w kolekcji Muzeum Narodowego należą m.in.  „Madonna z Jezusem i św. Janem” Agnolo Bronzino, „Pejzaż zimowy z łyżwami i pułapką na ptaki” Pietera Brueghela Młodszego oraz „Portret chłopca” Jeana Chardina.

Imponująco wygląda zestaw nazwisk artystów, których prace można obejrzeć w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej.- galerii sztuki współczesnej Muzeum Narodowego. Są wśród nich dzAbakanowicz, Kandinsky, Lebenstein, Makowski, Szapocznikow, Nowosielski, Hałas, Bałka i Althamer

Muzeum Pana Tadeusza

To wyjątkowe miejsce na literackiej mapie Polski i Europy. Nie tylko pokazuje rękopis Mickiewicza, ale także próbuje wyjaśnić znaczenie i wpływ. Wciąż otwarte.

Jedyny istniejący rękopis Mickiewiczowskiego Pana Tadeusza w otoczeniu kilkuset autentycznych manuskryptów, starodruków, grafik, obrazów, rzeźb i przedmiotów codziennego użytku, a wszystko uzupełnione ponad setką aplikacji i prezentacji multimedialnych – to efektowne zaproszenie do rozmowy o polskiej kulturze i historii walki o niepodległą ojczyznę.

Rękopis „Pana Tadeusza” to opowieść wprowadzająca nas w poetycką wizję Adama Mickiewicza, pokazująca świat polskiej szlachty pierwszej połowy dziewiętnastego wieku na niezwykle ciekawym tle polskiego i europejskiego romantyzmu oraz burzliwej historii ówczesnej Europy. Zabieramy widzów w podróż, podczas której poznają kluczowe inspiracje, historię powstania, świat przedstawiony i recepcję epopei. Pokazujemy również sam rękopis Pana Tadeusza, który jest najcenniejszym eksponatem Ossolineum i jednym z najwartościowszych zabytków polskiej kultury.

Normalny:20 PLN

Ulgowy:10 PLN
młodzieży uczącej się (z legitymacją szkolną/studencką) do 26. roku życia, emerytom i rencistom (na podstawie legitymacji), osobom niepełnosprawnym (na podstawie legitymacji / orzeczenia)młodzieży uczącej się (z legitymacją szkolną/studencką) do 26. roku życia, emerytom i rencistom (na podstawie legitymacji), osobom niepełnosprawnym (na podstawie legitymacji / orzeczenia)

Bezpłatny:0 PLN
Bezpłatne wejście przysługuje posiadaczom legitymacji ICOM, osobom powyżej 75. roku życia i dzieciom do lat 6.Bezpłatne wejście przysługuje posiadaczom legitymacji ICOM, osobom powyżej 75. roku życia i dzieciom do lat 6.

Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej

Zaprojektowany przez wybitnego architekta Hansa Poelziga i wybudowany w latach 1912-1913 w nowoczesnej technologii żelbetowej – z ekspozycją wciąż otwarty

Pawilon Czterech Kopuł, zaprojektowany przez Hansa Poelziga i wybudowany w latach 1912-1913 w technologii żelbetowej, jest częścią kompleksu wystawienniczego wokół Hali Stulecia.

Pierwotnie spełniał funkcję ekspozycyjną – w 1913 r. otwarto tam wystawę historyczną, upamiętniającą 100. rocznicę zwycięstwa na Napoleonem. W 2006 r., jako jeden z elementów terenów wystawowych przy Hali Stulecia, wpisany został na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Po 1945 r. służył m.in. za magazyn Wytwórni Filmów Fabularnych. Nieremontowany, popadał w ruinę.

W odrestaurowanym historycznym gmachu prezentowana jest kolekcja polskiej sztuki współczesnej z dziełami najwybitniejszych twórców II połowy XX wieku i początków naszego stulecia. Na ekspozycji znajdują się dzieła m.in.: Magdaleny Abakanowicz, Pawła Althamera, Mirosława Bałki, Jerzego Beresia, Krzysztofa Bednarskiego, Tadeusza Brzozowskiego, Waldemara Cwenarskiego, Stanisława Dróżdża, Józefa Gielniaka, Izabelli Gustowskiej, Władysława Hasiora, Józefa Hałasa, Tadeusza Kantora, Aleksandra Kobzdeja, Katarzyny Kozyry, Natalii Lach-Lachowicz, Alfreda Lenicy, Jana Lebensteina, Alfonsa Mazurkiewicza, Jerzego Nowosielskiego, Romana Opałki, Jerzego Rosołowicza, Henryka Stażewskiego, Władysława Strzemińskiego, Aliny Szapocznikow, Jerzego Tchórzewskiego, Andrzeja Wróblewskiego.

8. Europejska Noc Literatury: klasyka jak nowa na „Grunwaldzie”

2019-05-12

W tym roku Europejska Noc Literatury pod adresem: plac Grunwaldzki. Dziesięć różnych miejsc. A w nich czytanie klasyków we współczesnych przekładach. Kto będzie czytał? Znani i uznani ludzie polskiej kultury. Bądźcie gotowi na nowości tej Nocy – m.in. spacery z audiodeskrypcją i atrakcje strefy plenerowej „po godzinach”. I najważniejsze – czego słuchamy w tym roku?

Gdzie was Noc zastanie

Informacja dla tych, którzy być może zadebiutują jako uczestnicy majowego wydarzenia: 11 maja 2019

Europejska Noc Literatury to realizowany w wielu miastach kontynentu projekt, prezentujący twórczość europejskich pisarzy. To swoiste święto czytelników, którzy w jeden wieczór mogą posłuchać znakomitej prozy w interpretacjach cenionych twórców kultury. Drugi aspekt jest zaś taki, że przy okazji „wędrówki za czytaniami” można odwiedzić przestrzenie miasta, które często na co dzień nie są dostępne dla zwiedzających. 

Czytania rozpoczynają się w tym samym czasie. W tym roku będą powtarzane co 30 minut, między 18.00 a 22.30, bo to umożliwia uczestnikom wysłuchanie wszystkich tekstów. A gdzie szukać czytających gwiazd?

Organizatorzy podali już informację o większości miejsc. Są wśród nich: audytorium Wydziału Chemii UWR przy ul. Fryderyka Joliot-Curie 14, audytorium Instytutu Matematycznego UWr (pl. Grunwaldzki 2/4), gmach główny Uniwersytetu Przyrodniczego (ul. C.K. Norwida 25), Fandom (plac Grunwaldzki 6) – zlokalizowany na esplanadzie modernistycznego „Manhattanu”, Fabryka Sensu (ul. Benedykta Polaka 21) – przestrzeń co-workingowa w XIX-wiecznej kamienicy, a także neogotycki Zbór Kościóła Zielonoświątkowego (ul. Miła 7/9).

Pozostałe lokalizacje zostaną jeszcze podane do wiadomości.

Znaczna część miejsc, w których odbędą się czytania, dostosowana też będzie do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo.

„Po godzinach” natomiast, gdy zaliczymy już 10 wspaniałych czytań, obowiązkowo trzeba by wpaść do strefy plenerowej ENL, przed Impartem przy ul. Mazowieckiej, gdzie przy dobrej muzyce będzie można porozmawiać o literaturze i wzbogacić domową bibliotekę na nocnej wyprzedaży książek.

Czekać też będzie pokaz, zaproponowany przez Wrocławską Fundację Filmową – ta specjalna projekcja będzie częścią 12. sezonu Polish Cinema for Beginners – film „Jeszcze dzień życia” w reżyserii Damiana Nenowa i Raúla de la Fuente, ekranizacja książki Ryszarda Kapuścińskiego z 1976 r., zaprezentowany z polskimi i angielskimi napisami. 

ENL 2019 – rozgrzewka 11 maja godz.  18.oo

Wstępem do święta literatury, rozgrzewką przed tegoroczną Europejską Nocą Literatury, jest prolog wydarzenia, które odbędzie się w ramach 16. edycji festiwalu filmowego Millennium Docs Against Gravity. Po pokazywanym 11 maja o godz. 18.00 w Dolnośląskim Centrum Filmowym filmie „Świadkowie Putina” – Cezary Studniak przeczyta na żywo fragment „Biesów” Fiodora Dostojewskiego.



Wystawa prac ekspresjonisty Otto Muellera w Muzeum Narodowym

2019-04-12 

Wystawa, wspólne dzieło Muzeum Narodowego, berlińskiej Galerii Narodowej i wreszcie Fundacji Alexandra i Renaty Camaro, to pierwsza od 1931 roku kompletna prezentacja prac Otto Muellera. Malarza ekspresjonisty związanego z Wrocławiem jako artysta, pedagog i inspirator kolejnych pokoleń. Ekspozycja potrwa do 30 czerwca.  

Urodzony w dolnośląskiej Lubawce Otto Mueller przeszedł do historii jako jeden z najbardziej znaczących malarzy ekspresjonistów, członek legendarnej grupy Die Brücke (należeli do niej także Ernst Ludwig Kirchner, czy Emil Nolde) i pedagog przedwojennej wrocławskiej Akademii Sztuki i Rzemiosła Artystycznego.

– Już za życia cieszył się ogromnym uznaniem i szacunkiem, choć niewątpliwie wzbudził szereg kontrowersji – mówi Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu dodając, że dzieła Muellera znajdują się w zbiorach najważniejszych muzeów sztuki współczesnej, m.in. nowojorskiej Muzeum of Modern Art (MoMA).

Na wystawie we Wrocławiu obejrzymy zarówno prace samego Muellera wypożyczone m.in. ze zbiorów Galerii Narodowej w Berlinie, czy Fundacji Camaro imieniem m.in. Alexandra Camaro (wrocławskiego ucznia Otto Muellera), jak i obrazy oraz rzeźby pedagogów i uczniów Państwowej Akademii Sztuki i Rzemiosła Artystycznego. – Dzięki tej wystawie zaprezentujemy prace Otto Muellera w kontekście wszystkiego, co działo się w latach 20. XX wieku we Wrocławiu – zaznacza Piotr Oszczanowski.

Mueller – Malarz, Mentor, Mag

Był prawdziwym przedstawicielem bohemy, żył i tworzył z rozmachem inspirując innych. Szkicował wiele tematów, choć we Wrocławiu jednym z dominujących są kobiece akty. – Sam mawiał, że może malować tylko to, co kocha – opowiada Dagmar Schmengler, jedna z kuratorek wystawy (wcześniej prezentowanej w Berlinie, gdzie ekspozycję obejrzało 96 tysięcy zwiedzających). By stworzyć cykl 8 litografii (do tzw. Teki cygańskiej) Mueller wyprawiał się na Bałkany i do Węgier, by uwieczniać cygański folklor.

Wystawa, wspólne dzieło Muzeum Narodowego, berlińskiej Galerii Narodowej i wreszcie Fundacji Alexandra i Renaty Camaro, to pierwsza od 1931 roku kompletna prezentacja prac Otto Muellera. Malarza ekspresjonisty związanego z Wrocławiem jako artysta, pedagog i inspirator kolejnych pokoleń.

Ekspozycja potrwa do 30 czerwca.


Świetna wystawa malarstwa i rzeźby Zachęta/Orońsko w NFM

do 31 lipca 2019 r.

To będzie najciekawsza wystawa sztuki współczesnej we Wrocławiu w ciągu najbliższych miesięcy. We wnętrzu Narodowego Forum Muzyki obejrzymy do końca lipca obrazy m.in. Edwarda Dwurnika, Marka Sobczyka i Ryszarda Grzyba z kolekcji Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki oraz najnowszą polską rzeźbę ze zbiorów Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Wernisaż 19 lutego o 18.00 w foyer NFM-u.

Obrazy z Zachęty

24 płócien 11 artystów zostało powieszonych na III i IV piętrze Narodowego Forum Muzyki. – Chciałam pokazać prace, które będą działać formatem i kolorem, a jednocześnie wykorzystać tę ciekawą i niełatwą przestrzeń – wyjaśnia Joanna Egit-Pużyńska, kuratorka z Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki. – Obejrzymy obrazy najwybitnieszych współczesnych polskich malarzy z konkretnego okresu – ostatnich piętnastu lat ubiegłego wieku (1985-2000).

Artyści ukończyli warszawską Akademię Sztuk Pięknych, są związani ze stolicą i z Zachętą, wielokrotnie uczestniczyli w wystawach organizowanych przez Narodową Galerię Sztuki. – Zależało mi, aby we Wrocławiu pokazać właśnie prace warszawskich twórców – podkreśla kuratorka.

Abstrakcja i nowa ekspresja

Ekspozycja została podzielona na dwie części, co jest ściśle powiązane z przestrzenią Narodowego Forum Muzyki. Na IV piętrze podziwiać możemy malarstwo z pogranicza abstrakcji, które inspirowane jest naturą (obrazy Tomasza Tatarczyka, Tomasza Ciecierskiego, Andrzeja Zwierzchowskiego, Jacka Ziemińskiego).

Fani niedawno zmarłego Edwarda Dwurnika odnajdą z kolei jego obraz z cyklu błękitnego z połowy lat 90. – Malował wówczas wizerunki morza – wyjaśnia Joanna Egit-Pużyńska.

Wystawa czynna do 31 lipca 2019r.


Angelus 2019. Książki zgłoszone do Literackiej Nagrody Europy Środkowej

2019-02-25 ogłoszono 

Do nagrody zgłoszono aż 105 książek, dwa razy więcej niż w 2018 roku, co jest wynikiem zmian w regulaminie. Każdy wydawca może teraz zgłaszać cztery, a nie dwa tytuły. W czerwcu poznamy listę 14 książek zakwalifikowanych do półfinału, a w we wrześniu finalistów tegorocznego Angelusa. Laureat nagrody zostanie ogłoszony w październiku.

Nowe jury Angelusa

Podobnie jak w przypadku Nagrody Poetyckiej Silesius 2019, tak i Angelus ma w tym roku nieco zmieniony skład jury. Przewodniczącym pozostał Mykoła Riabczuk, obok nieco zasiadając Marcin Cieński, Piotr Śliwiński, Małgorzata Szpakowska, a tym roku dołączą także Urszula Glensk, Anna Nasiłowska oraz Ryszard Krynicki. Obok polskich na liście znalazło się 19 autorów z jednego z krajów Europy Środkowej – 5 z Rosji, 4 z Ukrainy, 2 z Austrii, 2 z Czech i po jednym pisarzu z Bułgarii, Łotwy, Macedonii, Rumunii i Węgier.

Nagroda za książkę prozatorską

Organizatorem i fundatorem Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus jest Miasto Wrocław. Nagroda jest przyznawana corocznie za najlepszą książkę prozatorską opublikowaną w języku polskim w roku poprzednim. Jej celem jest szczególne wyróżnienie książek, które podejmują tematy najistotniejsze dla współczesności.

Do każdej edycji są zgłaszane pierwsze wydania książek, które ukazały się w poprzednim roku, a ich autorzy pochodzą z jednego z krajów Europy Środkowej (Albani, Austria, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Macedonia, Mołdawia, Niemcy, Polska, Rosja, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Ukraina, Węgry).


Muzeum Narodowe – plany na 2019 rok

2019-01-18

Imponująca ubiegłoroczna frekwencja (blisko 600 tysięcy odwiedzających), znakomite wystawy w Polsce i za granicą, nowe inwestycje (m.in. w rotundzie Panoramy Racławickiej) to pokłosie 2018 roku w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.

W 2019 roku  m.in. wystawy Michaela Willmanna, ekspresjonisty Otto Muellera i wrocławskiej rzeźby z XIX wieku. – Czeka nas atrakcyjny rok – zapewnia dyrektor Piotr Oszczanowski, ale ostrzega, że dotacje na placówkę są zbyt małe, by wkrótce mogła podołać próbie czasu i wyzwaniom.

Szkoła w Muzeum Narodowym

Ale nacisk kładzie się nie tylko na wystawy i prezentacje, także na edukację muzealną. W 2018 roku odbyło się 2569 lekcji i imprez edukacyjnych, o kilkaset więcej niż w 2017 roku. – Można to zobrazować w ten sposób, że Muzeum Narodowe prowadzi szkołę, w której codziennie odbywa się 7 lekcji dla dwóch klas – tłumaczy Piotr Oszczanowski dodając, że placówka wypełnia deficyt w obszarze edukacyjnym i kształci przyszłego dorosłego odbiorcę.

Poznawać muzeum można też z pomocą nowej strony internetowej, którą uruchomiono w ubiegłym roku (od tamtej pory zanotowano ponad milion wejść). Jest utrzymana w stylistyce, jaką zaproponował projektant Marian Misiak, twórca logo i systemu identyfikacji Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Nową opcją uczestniczenia w życiu artystycznym jest też Stowarzyszenie Przyjaciół Muzeum Narodowego. Zapisując się i płacą składkę członkowską można liczyć na wiele bonusów.

PROGRAM;

  • 9 kwietnia-30 czerwca (Główny Gmach)

„Malarz. Mentor. Mag/Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia”(dzieła ekspresjonisty Ottona Muellera (1874-1930) i prace artystów ówczsnego środowiska wrocławskiego)

  • 16 kwietnia-30 czerwca (Główny Gmach)

„Dwa ołtarze”, czyli prezentacja słynnego srebrnego ołtarza z Archikatedry wrocławskiej ufundowanego w 1591 roku przez biskupa Andreasa Jerina oraz niezwykłych dzieł złotniczych, które stanowiły elementy drugiego ołtarza (tym razem barokowego o rokokowego) także z katedry wrocławskiej.

  • 27 kwietnia-1 września (Muzeum Etnograficzne)

Instrumentarium tradycyjne, czyli wystawa ze zbiorów Muzeum Instrumentów Ludowych w Szydłowcu. 

  • 8 września-24 listopada (Pawilon Czterech Kopuł)

„Po/Wy/miary” Dorota Nieznalska, Jörg Herold, Katarina Pirak Sikku. Jedna z artystek to eskimoska z ludu Saamów, którego przedstawiciele, według Państwowego Instytutu Higieny Rasy w Uppsali (instytucję utworzono w 1922 roku) należeli do gorszej rasy. –To wystawa o tym, w jaki sposób badania pseudonaukowe służyły uwierzytelnianiu czynów zbrodniczych – opowiada Iwona Dorota Bigos, dyrektor Pawilonu Czterech Kopuł. 

  • 22 września-17 listopada (Pawilon Czterech Kopuł)

„Richard Long na dziedzińcu Pawilonu Czterech Kopuł”. Słynny brytyjski artysta land artu (sztuka ziemi) stworzy na miejscu dzieło z materiałów, jakie zbierze we Wrocławiu u w okolicach.

  • 29 października-2 lutego 2020 (Gmach Główny)

„Wyrzeźbiony Wrocław”. Pierwsza w historii wystawa wrocławskiej rzeźby I połowy XIX wieku. Obejrzymy 100 dzieł 30 artystów m.in. Theodora van Gosena, Jaroslava Vonki, Dorothei von Philipsborn).

  • 21 grudnia-22 kwietnia 2020 (Pawilon Czterech Kopuł)

„Willmann. Opus magnum” 50 dzieł (w tym wiele nigdy wcześniej nie prezentowanych) Michaela Leopolda Willmanna, mistrza malarstwa związanego też z Wrocławiem, a nazywanego śląskim Rembrandtem. Co ciekawe, prace barokowego artysty obejrzymy w nowoczesnych przestrzeniach Pawilonu Czterech Kopuł i – jak zapowiada kurator, jednocześnie dyrektor Muzeum Narodowego Piotr Oszczanowski – „w oryginalnej scenografii, z wykorzystaniem nowoczesnych technik prezentacji”. 

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Proszę wprowadź nazwisko