Jan Stanisław Kiczor – Anna Maria Adamiak – Robię to, co uwielbiam – uwielbiam to, co robię

0
288

Jan Stanisław Kiczor

 

 

Anna Maria Adamiak – Robię to, co uwielbiam – uwielbiam to, co robię.


 

 Adamiak Maria

 

 Sławni w Koszalinie – ANNA MARIA ADAMIAK  Janusz Pietrzykowski Zdjęcia: archiwum prywatne


    Bliźnięta to ludzie pełni energii i witalności. Są inteligentne i bardzo łatwo dostosowują się do każdej sytuacji i każdego człowieka. Bliźnięta są ciekawe świata i zawsze chcą wiedzieć, co się dzieje wokół nich. Nie chcą przy tym tylko usiąść i obserwować – chcą się stale angażować. Dzieje się tak dlatego, że Bliźnięta bardzo lubią kontakty międzyludzkie i rozmowy. Mają ciekawe opinie i przemyślenia na temat wielu rzeczy i nie boją się mówić, co myślą. Bliźnięta są bardzo niezależne. Nie pozwolą na zniewolenie siebie przez drugiego człowieka, ani żadne krępujące zasady. Nikt nie będzie im dyktować warunków. Chcą odczuwać świat na własną rękę. Lubią zmiany i wolność – są to rzeczy niezwykle ważne dla Bliźniąt.

    Jak zatem czytelnik łatwo się domyśli, bohaterka tego tekstu urodziła się pod tym właśnie znakiem, w czasach „późnego” Gierka w mieście Starachowice (na linii Skarżysko Kam – Ostrowiec Świętokrzyski) w woj. Świętokrzyskim.

    Siedzimy sobie zatem w ogródku „Literackiej” (Dom Literatury w Warszawie) i rozmawiamy z Anną Marią; że śpiew opanował jej ciało, umysł i duszę od dziecka, (mimo, że nie odkryła w rodzinie żadnych genetycznych uwarunkowań), że do szkoły podstawowej miała z domu „rzut beretem” i że śpiewała zawsze na przeróżnych akademiach, przy każdej okazji (bez okazji zresztą też). Że po podstawówce pojechała do „ogólniaka” w Ostrowcu Świętokrzyskim, bo tam właśnie utworzono eksperymentalne klasy artystyczne. Po dwóch latach eksperyment zawieszono i ogólniak dokończyła w Starachowicach. Z takim zacięciem, oczywistością jest dalsza Jej droga: Akademia Świętokrzyska – wychowanie muzyczne, Akademia Muzyczna  im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi – wydział wokalno – aktorski, specjalność – śpiew solowy, w klasie maestry Jadwigi Pietraszkiewicz,  czy Uniwersytet Muzyczny w Warszawie – podyplomowe mistrzowskie studia wokalne . w klasie Krystyny Szostek – Radkowej. oraz Międzywydziałowe Podyplomowe Studium Pieśni – katedra kameralistyki.


Adamiak Maria

 

    W wywiadzie udzielonym Wacławowi Pankowi w 1982 roku,  Bernard Ładysz, z nostalgią stwierdza, że „zmarnował”  trzydzieści lat na etacie w Operze,  bo zawsze uwielbiał i czuł powołanie  do estrady, do wszelkich koncertów solowych, gdzie „czarował” głosem, śpiewając wielkie arie, ale i pieśni, a nawet (o, zgrozo) piosenki.

    Anna Maria Adamiak, tego „błędu” nie popełniła. W swoim bogatym repertuarze ma: arie operowe, operetkowe i musicalowe z repertuaru światowego i polskiego: pieśni, piosenki. Znane i lubiane przeboje włoskie, hiszpańskie, francuskie, niemieckie, cygańskie, ukraińskie, rosyjskie oraz polskie.  Recitale piosenki retro – hity XX lecia międzywojennego ale i  recitale pieśni „sefardyjskich”. Za stroną Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie (cykl: Artyści od A do Z) możemy wyczytać szczegółowo:


Adamiak Maria


 „…Uczestniczka licznych kursów wokalnych i interpretacyjnych m. in. w Dusznikach  – Zdroju, Gdańsku, Łodzi, Warszawie, Bydgoszczy. Solistka czynnie koncertująca, wykonuje muzykę klasyczną (opera, oratorium, operetka, pieśni  oraz operetkową i musicalową) od baroku do współczesności. Laureatka i finalistka konkursów(m.in. Międzynarodowy Konkurs Wykonawstwa Muzyki Operowej i Operetkowej, Festiwalu Pieśni (edycja czeska – wyróżnienie specjalne za interpretację), uczestniczka  Międzynarodowego Konkursu Operowego im, St. Moniuszki, Teatr Wielki – opera Narodowa, uczestniczka prestiżowego konkursu operowego w Saragossie (konkurs  organizowany przez najdroższy sopran świata – Monserat Caballe).


Adamiak Maria

 

   Współpraca m.in. z:   Orkiestrą Koncertową Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, impresariatami w kraju i za granicą, z instrumentalistami, zespołami, solistami Opery Narodowej, teatrów, teatrów muzycznych. Nagrywa wokale do muzyki filmowej,(nagrody na Cammerimage 2008, Festiwalu Filmowym w Kazimierzu Dolnym, na festiwalach w Bułgarii, Jugosławii). Pracuje również jako wokalistka sesyjna.

   Kilkaset koncertów (Festiwale Muzyki oratoryjno- kantatowej, liczne recitale operowe, operetkowe, pieśniarskie, musicalowe).wystepując m.in. z W.Bednarkiem, R. Morką, A. Marcewicz – Szymańską, T. Rakiem, S. Złotkowską, W. Szewczykiem, E. Millerem, Z. Wodeckim, G. Turnauem, H. Banaszak, G. Rybotycką,  S. Sojką, K. Imielą, J. Radkiem, B. Łazuką, J. Tylmanem, J. Mórawską, I. Jędruch., A. Seniuk, R. Grudzień, J. Zelnik. Krakowski krytyk, Jacek Chodorowski, w swojej książce „Bel canto w Krakowie” napisał: „…niesamowity głos Anny Adamiak, wróży wiele dobrego dalszej karierze…” Ten sam autor (Jacek Chodorowski), ujął Jej sylwetkę w kolejnej książce „Polscy śpiewacy”, nadto o Niej, o Jej śpiewie poczytać możemy w książce „Korzenie i skrzydła” Grzegorza Sajóra. Anna Maria Adamiak koncertuje z powodzeniem za granicą (Niemcy, Hiszpania, Norwegia, Irlandia, Ukraina ,Litwa, Węgry, Białoruś, Włochy, Francja). Reprezentowała Polskę na Światowym Dniu Rycerza w Fornovo di Taro, we Włoszech, gdzie została zaproszona do prawykonania i nagrania Hymnu Światowego Dnia Rycerza, a ostatnio we Francji (impreza cykliczna).

    Została uhonorowana odznaką „Przyjaciel Dziecka” przyznawaną przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci oraz Dyplomem „Przyjaciela Zaczarowanego Ptaszka” przyznawaną przez Fundację Anny Dymnej – „Mimo Wszystko”. W marcu 2015 roku otrzymała Medal Zasług Ordre Souverain des Chevaliers du Faucon Blanc oraz  nagrody Jupiter 2012 i 2014 za działalność artystyczną. Ponadto jest uhonorowana honorowym Złotym Liściem Retro za wykonawstwo i popularyzację muzyki dwudziestolecia międzywojennego w kraju i za granicą (ze strony Anny Marii Adamiak).

    Specjalnie dla niej  Andrzej Zarycki – kompozytor, pianista i kierownik muzyczny Ewy Demarczyk, od lat związany z Piwnicą Pod Baranami, napisał płytę „Zaczekaj na dotyk”, której premiera odbyła się w październiku 2013 roku w Piwnicy pod Baranami w Krakowie.

    Jakby tych wszystkich zajęć było mało, Anna Maria zajmuje się pedagogiką wokalną, od kilku lat prowadzi oparte na własnym programie – studio wokalne oraz jest asystentką Grażyny Barszczewskiej, w Wyższej Szkole Menadżerskiej w Warszawie w przedmiocie: kultura słowa – emisja głosu.


Adamiak Maria


    Wydawałoby się, że człowiek tak zajęty, a jednocześnie odnoszący tyle sukcesów, jest (powiedzmy) dość oschły i nieprzystępny. Nic bardziej mylnego. Jest to osoba pełna radości, emanująca energią, życzliwa i nawet rzekłbym – spontaniczna. Cudowna kobieta. Jednocześnie zakochana w swojej córce – Majce – mama. Córka „odpłaca” Jej swoim talentem i już nierzadko się zdarza, że występują wspólnie. Widziałem i słyszałem. Bo dodać też muszę, że na wymienionej płycie „Zaczekaj na dotyk” można znaleźć i mój tekst „Od początku”, który Anna Maria włączyła do swojego repertuaru.

   Czas idzie do przodu. Kolejne dni niosą nowe wyzwania, nowe pieśni, nowe laury. Przed Anną Marią Adamiak wiele jeszcze. To dobrze dla Niej (bo spełnia to co kocha) i dla nas, uczestników Jej występów. Bo spodobała mi się opinia słuchacza (po jednym z Jej koncertów): „ przepięknie śpiewa, i jakoś tak, że to piękno biegnie za nami długo jeszcze, po ustaniu śpiewu, poprzez bisy, poprzez ciszę po nich”.

 

Na zakończenia pozwolę sobie z płyty „Zaczekaj na dotyk” zaprezentować utwór do słów: Jan Stanisław Kiczor, muzyka: Andrzej Zarycki, śpiewa: Anna Maria Adamiak w Piwnicy pod Baranami w Krakowie (2013).

 



Od początku

Gdy zmierzch do wyznań był już skory,
Zaplataliśmy nasze dni,
Ty cerowałaś mój życiorys
Środkiem mgły.

Wkładałem palce w przeszłe rany
Z niewiary w zwykłą szarość chwil
W uczuciach tkwiłem niepoznanych
Jak bez sił.

Refren:  Zanika brzeg
              I tylko ścieg
              Znaczy ślady burz
              Nie trzeba wielu zbędnych gestów,
              By dojrzeć jedną z wielu zórz.

              Zanika brzeg
              I tylko ścieg
              Znaczy ślady burz
              Zmysł upojony trwa przedświtem
              Rozleniwionym pośród wzgórz.


W przychylnych cieniach niewidoczni,
Pośród poduszek pełnych snów
Skryjemy myśli, niech odpocznie
Ciężar głów.


Zaszalejemy z tym nastrojem,
Pieszczotą otulając czas,
Biegł będzie taniec przez pokoje,
Chociaż raz.

Refren: Zanika brzeg
             I tylko ścieg
             Jak przebrzmiały ślad
             Pod spiętrzeniami codzienności,
             Coraz mniej starych, mrocznych fałd.

             Zanika brzeg
             I tylko ścieg
             Jak przebrzmiały ślad
             Figowe drzewko znów zielone,
             Zdeptanej łące śni się kwiat.

 

=========================

 

Pisząc korzystałem z:

1. Anna Maria Adamiak – strona własna – „O mnie”

2. Anna Maria Adamiak – Official Webstore

3. Anna Maria Adamiak  – Last.fm

4. Strona Filharmonii im Henryka Wieniawskiego w Lublinie cykl: Artyści A – Z (1)       Adamiak Anna Maria

5. Rozmowy bezpośrednie, towarzyskie, z Artystką.


Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Proszę wprowadź nazwisko