Józef Jasielski * * * TEATRALNE PREMIERY MIESIĄCA *
Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie
Tadeusz Różewicz – „Stara kobieta wysiaduje” 15.11.2014
Reżyseria – Kuba Falkowski
Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu
Paul Portner – ‘Szalone nożyczki” 15.11.2014
Reżyseria – Tomasz Konina
Teatr Rozrywki w Chorzowie
Stephen Sondheim – „Niedziela w parku z Georgem” 15.11.2014
Reżyseria – Andrzej Bubień
Teatr Kamienica w Warszawie
Pierre Sauvil – „Miłość i polityka” 15.11.2014
Reżyseria – Grzegorz Chrapkiewicz
Teatr Polski w Szczecinie
Neil Simon – „Słoneczni chłopcy” 17.11.2014
Reżyseria – Adam Dzieciniak
Teatr Dramatyczny w Warszawie
John Logan – ‘Red” 21.11.2014
Reżyseria – Agnieszka Lipiec-Wróblewska
Teatr im. S. Jaracza w Łodzi
Friedrich Durrenmatt – „Zwłoka” 21.11.2014
Reżyseria – Waldemar Zawodziński
Teatr Nowy im. K. Dejmka w Łodzi
Małgorzata Sikorska-Miszczuk – „Kobro” 22.11.2014
Reżyseria – Iwona Siekierzyńska
* * *
Zastanawia mnie od kilku lat, dlaczego paru mocno nagłaśnianych przez media reżyserów tak się pastwi nad polską tradycją, historią i Polakami… Rozumiem, bo sam przecież jestem człowiekiem teatru, że sztuka powinna jakoś tam „odzwierciedlać rzeczywistość”, skłaniać widza do refleksji, nakręcać jego emocje, a może nawet namawiać do społecznego sprzeciwu wobec… No właśnie – wobec czego ? Czy rozpieszczani nagrodami i pochlebnymi recenzjami agresywni ideologicznie reżyserzy naprawdę cierpią, że naród jest taki zaściankowy, kłótliwy, bałaganiarski i zabobonny, czy też uprawiają prymitywną komercję pod hasłem: „to się dobrze sprzedaje” ? Teatralny obraz ich „Polski” / nie –mój / jest dwuznaczny, odpychający, szpetny i katastroficzny. Znowu się przyczepię do reżysera i dyrektora ponoć Narodowego Teatru Starego w Krakowie, Jana Klaty. On naprawdę nas nie lubi i koniecznie chce „przerobić w aniołów”… Z zaciętością wartą gorszej sprawy wykoncypował przestawienie na podstawie sztuki Alfreda Jarry „Król Ubu”. Tenże Jarry sporo lat temu napisał zgrabny dramatyczny pamflet na Polaków walczących w niewybredny sposób o władzę. Jerzy Jarocki zmajstrował z tego pyszny artystyczny przekaz. Jan Klata wyśnił / chyba w pijackim widzie / metaforę Polski chamskiej, kretyńskiej i kloacznej; z gigantycznym sedesem-tronem w centrum obrazu. Postawił na oczyszczającą moc kloaki – „Gówno nas wyzwoli !” Na scenie panoszy się banda rozbudzonych seksualnie prominentów, uprawiających kop