Kalina Izabela Zioła – Donosy kulturalne z Poznania

0
138

Ostrów Tumski w samo południe – cykl spotkań z tajemnicą


            Czy Poznań był stolicą państwa Mieszka I? Czy Miecz św. Piotra rzeczywiście pochodzi z czasów Jezusa? Czy konstruktorzy poznańskiej twierdzy zakodowali w jej kształcie tajemny szyfr? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań będzie można otrzymać na Ostrowie Tumskim w trzy soboty w samo południe.

Luty, marzec i kwiecień na Ostrowie Tumskim upłyną pod znakiem odkrywania tajemnic. Tajemnic związanych z tym obszarem dotyczyć będzie cykl spotkań organizowany wspólnie przez Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT, Muzeum Archidiecezjalne i Rezerwat Archeologiczny.

            W kolejnych miesiącach spotkamy się w zaaranżowanych specjalnie na tę okazję salkach kinowych, w których wyświetlone zostaną trzy filmy z serii “Tajemnice Poznania” wyprodukowane przez telewizję WTK we współpracy
z CTK TRAKT. Projekcje prezentujące różne wątki z historii Ostrowa Tumskiego stanowić będą punkt wyjścia do rozmów z zaproszonymi przez nas znawcami tematu. Podzielą się oni swoją wiedzą o poznańskiej wyspie skarbów i odpowiedzą na nurtujące nas pytania. Na zakończenie każdego ze spotkań staniemy oko w oko z tajemnicą! W lutym przekonamy się, co kryją zakamarki Śluzy Katedralnej – pruskiej fortyfikacji, która obecnie wchodzi w skład kompleksu Bramy Poznania. W marcu przyjrzymy się
z bliska Mieczowi św. Piotra – prawdziwemu skarbowi Muzeum Archidiecezjalnego. A w kwietniu przeniesiemy się do czasów średniowiecza, aby poznać tajniki pracy budowniczych grodu Mieszka I w Rezerwacie Archeologicznym Genius loci.

Okazja do rozwikłania tylu tajemnic Ostrowa Tumskiego może się szybko nie powtórzyć. Tych spotkań nie można przeoczyć! Do zobaczenia w samo południe!

Terminarz spotkań:

  • “Twierdza”, 22 lutego (sob.), g. 12,
  • “Miecz św. Piotra”, 22 marca (sob.), g. 12,
  • “Stolica”, 12 kwietnia (sob.), g. 12, Rezerwat Archeologiczny (ul. Ks. I. Posadzego 3)
  •  

 

 

Koncert grupy GRUFF!

 

            W środę 26 lutego o godzinie 20.00 w Starym Kinie, przy ulicy Nowowiejskiego 8 rozpocznie się koncert grupy

GRUFF!

To ultra-formacja powstała z bluesowego duetu Przytuła&Kruk, po to by burzyć konwenanse muzyczne, mieszać i niszczyć wszelkie schematy. Fuzja akustycznego tandemu z pełnym energii perkusyjnym graniem Maćka Kudły dała zadziwiający efekt. Na ich koncertach można zasmakować różnych klimatów: od nastrojowych, bluesowych ballad, poprzez swingowe parodie, aż do ciężkich (momentami nawet heavy metalowych) brzmień.

Skład zespołu:
Bartek Przytuła – wokal, harmonijka, kazoo
Tomek Kruk – elektryczna gitara dobro, 12-strunowa
Maciek Kudła – perkusja

 


Spotkanie poetyckie w Salonie „Posnania”

 

            28 lutego o godzinie 18.00 w Salonie „Posnania” przy ulicy Ratajczaka 44 odbędzie się spotkanie z Łucją Dudzińską, promującą swój debiutancki tomik „z mandragory”.

Prowadzenie: Tadeusz Żukowski
Piosenka literacka: Jolanta Ciecharowska i Romuald Andrzejewski

 


Koncert – Ania Rusowicz

 

            2 marca o godzinie 20.00 w Blue Note, wejście od ul. Kościuszki odbędzie się niezwykły koncert. Królowa polskiej neo-psychodelii, spadkobierczyni najlepszych tradycji big bitu, zjawiskowa Ania RUSOWICZ pojawi się w poznańskim klubie Blue Note. Na koncercie artystka zaprezentuje materiał ze swojej najnowszej płyty “Genesis”, której producentem jest Emade. Na koncercie usłyszymy także kompozycje z obsypanego Fryderykami albumu “Mój Big Bit”.

 

 

 

Święto Kobiecości w Nowym Tomyślu

            Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Nowym Tomyślu, ul. Witosa 8,  zaprasza na obchody „Święta Kobiecości”, które odbędą się w trzech odsłonach.

Rozpoczęcie 6 marca o godzinie 18.00.

A oto program imprezy:

 

6 marca /czwartek/ godz .18.00
TERAZ EWA – otwarcie wystawy fotografii portretowych Dagmary Burzyńskiej z Nowego Tomyśla (studentki V roku na kierunku: realizacja obrazu telewizyjnego, filmowego i fotografii na Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi) , Agnieszki Elantkowskiej-Szymańskiej z Nowego Tomyśla (nauczycielki j.polskiego w Zespole Szkół Zawodowych i Licealnych im. dra K.Hołogi) i Marty Łeske-Bogaczyk z Grodziska Wlkp. (architekta wnętrz i malarki). Dedykacje muzyczne: Marta Zaremba

7 marca /piątek/ godz. 18.00 
MIĘDZY NAMI – spektakl muzyczny. Najpiękniejsze piosenki o miłości z repertuaru m.in. Cohena, Wysockiego, Biczewskiej, Demarczyk i Nohavicy, w wykonaniu duetu Blues Makers – Włodka Sypniewskiego (gitara, śpiew) i Michała Rybackiego (skrzypce)

10 marca /poniedziałek/ godz. 18.00
DAR PATRZENIA – znane kobiety w wierszach i fragmentach szkiców Teresy Tomsi – poetki i eseistki i muzycznej oprawie Sebastiana Koberlinga

 

 


Elvis w Lesznie!

 

            7 marca o godzinie 19.30 Restauracja w Ratuszu, ul. Rynek 1 w Lesznie zaprasza wszystkie panie (i nie tylko) na Dzień Kobiet z Elvisem Presleyem. Wystąpi najpopularniejszy interpretator Elvisa w Polsce – Piotr Bugzel.






 

 


„Dziady” Adama Mickiewicza w PoemaCafe

 

            8 marca o godzinie 20.00 w artystycznej kawiarni PoemaCafe przy ulicy Langiewicza 2 odbedzie się premiera „Dziadów” Adama Mickiewicza, przedstawiona przez Cabaret BB. “Ciemno wszędzie, głucho wszędzie. Co to będzie, co to będzie…”? Z pewnością nie będzie nudno!

Występują niezmiennie: Maria Gabler, Agata Wawrzyniak, Bohdan Błażewicz, Aleksander Korczak.

O SPEKTAKLU:

„Dziady” to niezwykła opowieść o pogańskim obrzędzie, który staje się pretekstem do rozliczenia z teraźniejszością. Zawarte w utworze myśli to wskazówki dla każdej rzeczywistości. Napisane w 1832 roku, czyli 182 lata temu, są nadal perłą polskiej dramaturgii.

Ze względu na swą aktualność i siłę patriotyzmu oraz jasno określony wymiar polityczny rzadko znajdują się w repertuarze teatrów. W 1967 roku wystawiono „Dziady” w Teatrze Narodowym, w reżyserii Kazimierza Dejmka. Przedstawienie zyskało wymiar polityczny. Zaniepokojone jego odbiorem społecznym i antyradziecką wymową władze komunistyczne nakazały zdjęcie spektaklu z afisza. Decyzja spowodowała protesty, które zapoczątkowały wydarzenia Marca 1968. Inscenizacja wywołała falę protestów i strajków, które ogarnęły całą Polskę.

Nie jest naszym zamiarem wywoływanie protestów czy strajków. Obowiązkiem satyryka jest widzieć i słyszeć więcej niż przeciętny zjadacz chleba . Obowiązkiem każdego szanującego się kabaretu literackiego jest pokazywanie nieprawidłowości czy absurdów życia codziennego. „Cabaret BB”, swoim pierwszym przedstawieniem, pokazał, że interesuje go każda problematyka otaczającego świata, ale w oparciu o wielką literaturę. I tak w „Romeo i Julii” widzowie zobaczyli tę samą scenę balkonową w różnych kulturach i obyczajowościach. „Dziady” zaś stanowią pretekst do pokazania rzeczywistości w innej formie artystycznej.

III część „Dziadów” uważana jest za arcydzieło polskiego dramatu romantycznego, m.in. ze względu na połączenie w jednym utworze problematyki polityczno-historycznej z metafizyczną. Charakterystyczną cechą tego dramatu jest jego nieciągłość, fragmentaryczność i otwarta, swobodna kompozycja. Akcja II części toczy się w Dzień Zaduszny (w nocy) w kaplicy, gdzie zebrała się grupa ludzi z pobliskiej wioski. Trwa ludowy obrzęd Dziadów, któremu przewodniczy Guślarz. Zebrani wzywają kolejno dusze czyśćcowe, chcąc ulżyć im w cierpieniu. W inscenizacji „Cabaretu BB” na ich wezwanie przybywają Mickiewicz i Chopin. Prawie w całości śpiewana II i III część „Dziadów” składa się na pierwszą część przedstawienia kabaretu. Trudno byłoby określić formę tej inscenizacji jednym słowem. Spektakl rozpoczyna dramat, który potem zmienia się w groteskę charakteryzującą się jednoczesnym występowaniem pierwiastków przeciwstawnych, takich jak tragizm i komizm, fantastyka i realizm, piękno i brzydota. Inscenizacja „Dziadów” charakteryzuje się niejednorodnością stylistyczną i obecnością elementów absurdu . Duża ilość piosenek i muzyki sprawia, że ciężki na początku dramat staje się bardziej strawny. Dzięki temu odkrywamy genialny tekst , który budzi naszą wrażliwość i rozlicza się z rzeczywistością w sposób wytworny i elegancki.

W dobie kryzysu widocznego w kabaretach, które zeszły do poziomu amatorskich wygłupów, literacki „Cabaret BB” pokazuje swoim następnym przedstawieniem, że jeszcze ta forma sztuki nie upadła. Zwieńczeniem dwóch przedstawień: „Romeo i Julia” oraz „Dziady” jest wydanie płyty CD z najlepszymi piosenkami kabaretu, która będzie dostępna podczas premiery.

 

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Proszę wprowadź nazwisko