Brytyjczycy wybrali Polaka. Pokonał laureata Oscara

0
97

Abel Korzeniowski to najlepszy kompozytor 2013 roku – tak zdecydował prestiżowy portal zajmujący się muzyką filmową Movie Music UK. Polak, który od kilku lat mieszka w Hollywood, pokonał m.in. dwukrotnego laureata Oscara – Howarda Shore’a. Korzeniowski wygrał jeszcze w trzech innych kategoriach. W podsumowaniu roku znalazł się jeszcze jeden polski kompozytor – Bartosz Chajdecki.

Choć Abel Korzeniowski nie ma już szansy na Oscara – bo ostatecznie nie znalazł się na liście pięciu nominowanych za najlepszą ścieżkę dźwiękową – to zaliczył inny międzynarodowy sukces. Jego ścieżki dźwiękowe trafiły do zestawienia najlepszych soundtracków 2013 roku na świecie w notowaniach prestiżowego portalu Movie Music UK.

Chodzi o jego kompozycje do dwóch filmów: “Romeo i Julia” i “Escape from Tomorrow” – dzięki nim wygrał Movie Music UK Awards 2013 z tytułem “Kompozytora roku”. “Kompozycje Korzeniowskiego rzuciły mnie na kolana. Z powodu ich piękna i inteligencji” – uzasadnił ten wybór Jonathan Broxton, jeden z najważniejszych recenzentów i krytyków muzyki filmowej na świecie, członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Muzyki Filmowej.

 

Polak pokonał twórcę muzyki do “Hobbita”

Polak, który jest absolwentem krakowskiej Akademii Muzycznej, a od 2006 roku mieszka w Los Angeles, pokonał takich gigantów, jak dwukrotny laureat Oscara Howard Shore, którego portal nominował za film “Hobbit: Pustkowie Smauga”, twórca ponad 100 ścieżek filmowych Joe Hisaishi (“Miracle Apples”) czy Brian Tyler, który tylko w tym roku pracował nad sześcioma soundtrackami, m.in. do takich hitów, jak “Iron Man 3” i “Thor: Mroczny świat” oraz gry “Assassin’s Creed IV: Black Flag”.

41-letni Korzeniowski w zestawieniu Movie Music UK triumfuje jeszcze w trzech innych kategoriach. Portal uznał, że najlepszą kompozycją roku jest jego muzyka do “Romeo i Julii”. “W tym roku nic nie zrobiło na mnie większego wrażenia niż »Romeo i Julia« Abla Korzeniowskiego. To skończony obraz romantycznej miłości: jest namiętność, tęsknota i piękno. Muzycznie ścieżka spełnia wszystkie wymogi: jest wielotematyczna, o ciekawej konstrukcji i cudownie wykonana przez orkiestrę” – zachwycił się Broxton.

Drugie miejsce w tej samej kategorii zajęło inne dzieło Korzeniowskiego – trwający niecałe 20 minut soundtrack do niskobudżetowej produkcji potajemnie nakręconej w jednym z parków rozrywki Disneya, opowiadającej o mężczyźnie, który ucieka w świat fantazji. “Polak kontynuował swój odjazdowy rok pracą nad »Escape from Tomorrow«, filmem, który wymagał od niego ironii, rozmachu i niezwykłej fantazji” – ocenił portal.

W kategoriach “Dramat” oraz “Fantasy/science fiction/horror” też wygrał: w pierwszej, dzięki ścieżce do “Romeo i Julii”, a w drugiej – “Escape from Tomorrow”.

Co ciekawe, pod koniec 2012 roku, do ekranizacji znanego dramatu o dwójce nieszczęśliwych szekspirowskich kochanków (z gwiazdorską obsadą, m.in. z Hailee Steinfeld, Edem Westwickiem i Damianem Lewisem), muzykę napisał James Horner (autor muzyki do ponad 110 filmów, dwukrotny laureat Oscara). Ale jego praca w postprodukcji została odrzucona, a producenci zdecydowali się go zastąpić Polakiem. Ten nagrał do niej muzykę w Los Angeles w towarzystwie orkiestry symfonicznej i chóru.

Jeszcze jeden Polak

Movie Music UK zwrócił uwagę na jeszcze jednego Polaka, również krakowianina – 33-letniego Bartosza Chajdeckiego. Jego kompozycje znalazły się wśród nominowanych w trzech kategoriach: “dramat” (biograficzny “Baczyński”), “komedia” (“AmbaSSada” w reżyserii Juliusza Machulskiego) oraz “telewizja” (serial “Czas Honoru”).

Broxton smyczkową kompozycję do “Baczyńskiego” nazywa “przepiękną”, “AmbaSSadę” chwali za wyczucie gatunku i lekkość w łączeniu tak różnych stylistyk jak współczesny jazz, muzykę akcji czy science fiction. Zaś “Czas Honoru” docenia za dopełnienie relacji bohaterów żarliwymi i pięknymi tematami, a także potężną muzyką akcji.

 

Autor: am/kka / Źródło: tvn24.pl

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Proszę wprowadź nazwisko