Informacja prasowa
OUIJA – MAGIA POEZJI
Juliusz Erazm Bolek wraca do swoich zainteresowań związanych z wizualizacją poezji. W tym celu odświeża swój romans z eksperymentami formalnymi. Można się o tym przekonać zwiedzając jego najnowszą wystawę Konkretnej Poezji „OUIJA”.
W czwartek, 11 października 2012 roku o godz. 19.30 Galerii Domu Kultury w Łomiankach (ul. Wiejska 12 A) zostanie otwarta ekspozycja Konkretnej Poezji „OUIJA” autorstwa Juliusza Erazma Bolka. To prezentacja nowych dokonań tego artysty, który rok wcześniej przedstawił wystawę Absinthe”. Nową ekspozycję można zwiedzać do końca 2012 roku. Wydarzenie odbędzie się w ramach 41. Festiwalu Warszawska Jesień Poezji.
„Swego czasu zajmowałem się tworzeniem plakatów i afiszy poetyckich na podstawie własnych wierszy.” – Wyjaśnia Juliusz Erazm Bolek. – „To prowadziło mnie prosta drogą do poezji konkretnej, czego wyrazem była w zeszłym roku wystawa „Absinthe”. Doświadczenia i przemyślenia związane z tamtym projektem sprowokowały do powstania nowych prac. Teraz na wystawie „Ouija” poddaje je ocenie publiczności.” Tytuł ekspozycji nawiązuje do deski czy też planszy z literami alfabetu oraz innymi znakami. Służą ona do komunikacji z uczestnikami seansu spirytystycznego. Wywołany duch, przy pomocy medium wskazuje poszczególne litery i znaki, odpowiadając w ten sposób na zadawane pytania. W przypadku wystawy można zatem powiedzieć, że twórca staje się medium, w tym specyficznym seansie poetyckim.
„Do ponownego zainteresowania się poezja konkretną skłonił mnie pobyt w Dreźnie. Miałem tam okazje zetknąć się z twórczością Stanisława Drożdża.” – Mówi Juliusz Erazm Bolek. – „Ta okoliczność przypomniała mi, że sam swego czasu miałem romans z poezją konkretną i postanowiłem do tej miłości powróć.” Stanisław Drożdż uznawany jest za najwybitniejszego polskiego twórcę poezji konkretnej o międzynarodowej sławie. Zmarł w 2009 roku.
Poezja konkretna to nurt we współczesnej poezji eksperymentalnej, którego przedstawiciele czynią tworzywem działań poetyckich znaki językowe ujmowane tak, by maksymalnie funkcjonalna stała się ich “materialność”, tzn. jakości wizualne lub dźwiękowe, natomiast wyłączeniu ulegały ich możliwe odniesienia do świata zewnętrznego i funkcja ekspresywno-impresywna. Budulcem tekstów poezji konkretnej są bądź graficzne reprezentacje owych znaków (a więc litery i ciągi liter – wśród nich także ułożone w słowa). W utworach poezji konkretnej znaki literowe i ich ciągi występują często w towarzystwie znaków interpunkcyjnych i diakrytycznych, cyfr, symboli matematycznych itp. Wszystkie są traktowane w jednakowy sposób: jako elementy układu, którego sens rodzi się z ich wzajemnych odniesień na płaszczyźnie. Utwory poezji konkretnej to swego rodzaju koncepty graficzno-semantyczne, koncepty wykorzystujące efekt samoznaczenia znaków, które uwolnione od swoich znormalizowanych (uprzednich) zobowiązań komunikacyjnych, uporczywie odsyłają do samych siebie, do swojej fizycznej obecności w obrębie danego uporządkowania. W Polsce pojawiła się w końcu l. 60-tych: znalazła odbicie m.in. w twórczości Stanisława Dróżdża.
Juliusz Erazm Bolek poeta, laureat Nagrody Światowego Dnia Poezji, ustanowionego przez UNESCO, za oryginalną twórczość i niekonwencjonalne sposoby jej prezentacji. Jego twórczość została przetłumaczona na ponad 20 języków. Główne książki w jego dorobku: „Prywatne zagrożenie”, „Skróty Szaleństwa”, „Serce błyskawicy”, „Ars poetica”, „Sekrety życia. Kalendarz poetycki”, „Sens-or”, „Abracadabra” i album plakatów poetyckich „Och! Ziemio Ty Moja”. Zasłynął niekonwencjonalnymi sposobami prezentowania poezji. Były to między innymi: plakaty poetyckie, wiersze na serwetkach, naklejki, pokazy typu dźwięk i światło, wiersze pisane na kaflach ceramicznych, kalendarze poetyckie, okolicznościowe kartki świąteczne z wierszami, poezja na przystankach komunikacyjnych, wyświetlanie wierszy przy użyciu laserów. Jednym z wydań książki „Sekrety życia” pobił rekord Guinnessa na największy tom wierszy. Twórca nowego gatunku literackiego: EFP – tzw. e-mailiowanego felietonu poetyckiego. Wynalazca nowej, opatentowanej, formy książki bodybook, która umożliwia zawieszenie książki na szyi. Interesuje się zarówno poszukiwaniami w treści i znaczeniu słów jak i rozwiązaniami formalnymi, jak choćby w opowiadaniu „Serpentyna”, napisanym w drugiej osobie liczby pojedynczej.
Więcej informacji:
Biuro Organizacyjne Festiwalu: Marta Lal-Babiarz tel.22 751 35 02, e- mail : m.lal-babiarz@lomianki.art.pl