Piotr Müldner-Nieckowski

 

Przeświadczenia*

 

1.

Muldner   Przeświadczenia to zmora nauki. Więcej, to przekleństwo wszelkiej działalności wiążącej się z poznaniem, definiowaniem, ocenianiem, opiniowaniem, przekonywaniem, nauczaniem, słowem: z prawdą. Każdego, kto nie zna argumentów (dowodów), można przekonać za pomocą dobrze podanego przeświadczenia. Każdy, kto nie potrafi dowieść, może posłużyć się przeświadczeniem, sugerując, że jest to argument niepodważalny. Opakowanie przeświadczenia może być tak nieprzejrzyste, maskujące lub zniekształcające, że zadecyduje, bo odbiorca straci rozeznanie i zrezygnuje z myślenia. Działalność choćby polityków w dużej mierze opiera się na przeświadczeniach i nierzetelnym dowodzeniu, a nie na dowodach.

Mikołaj Melanowicz

 

    Przypomnienie sprzed pół wieku.

 

Mikołaj Melanowicz    Wracam do relacji z moich spotkań japońskich, które ukazały się na łamach tygodnika „Kierunki” dzięki ówczesnemu redaktorowi, Zbigniewowi Irzykowi (1933-2014).  Wracam do przeszłości, chociaż nie lubiłem patrzeć za siebie, w przeszłość. Dziś czynię to tylko po to, aby przypomnieć nie tylko Mayamę Miho (1922-2006), panią dramaturg i reżyser, córkę słynnego pisarza Mayame Seikę,  lecz także  Zbyszka Irzyka, krytyka literackiego i redaktora pism „Współczesność” i „Kierunki”. z którymi w młodości miałem bliski związek.

 

Zdzisław Antolski

 

Złote lata kieleckiej literatury (2)

 

antolski zdzislaw

 

   Największym sukcesem Ryszarda Miernika i całego naszego kieleckiego środowiska artystycznego w latach 80., było powstanie Domu Środowisk Twórczych „Pałacyk Zielińskiego. Piękny, zabytkowy dworek, położony w parku miejskim, byłego naczelnika policji pod rosyjskim zaborem, a przy tym miłośnika sztuki, wybitnego kolekcjonera tzw. „starożytności” i mecenasa polskich malarzy.

Recenzja teatralna

 

Ewa Sosnicka Wojciechowska

 

Kraków nie tylko Starym Teatrem stoi

 

W Starym Teatrze na razie brak zapowiadanych na wiosnę premier, za to w innych krakowskich teatrach – i owszem, dlaczego nie ?

8 kwietnia w Teatrze im. Juliusza Słowackiego premiera BAJEK ROBOTÓW Stanisława Lema w reżyserii Agnieszki Olsten na scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki. Scenografia i kostiumy: Olaf Brzeski, muzyka: Aleksandra Gryka, reżyseria świateł: Robert Mleczko.

Obsada: Agnieszka Judycka, Karolina Kamińska, Marta Malikowska (gościnnie) Krzysztof Jędrysek, Krzysztof Piątkowski.

 

Grzegorz Walczak

 

Wywiad z panem Vladanem Vukasavljeviciem, Ministrem Kultury i Informacji Republiki Serbii

 

Vladan Vukosavljevic 

 

 

Jaki procent PKB Serbii stanowi budżet Ministerstwa Kultury i Informacji Serbii?

 

Z budżetu Republiki Serbii w 2018 r. przydzielono Ministerstwu Kultury i Informacji 13.170.547.000 dinarów, tj. 0,72% całkowitego budżetu Republiki Serbii.