Barbara Maria Sierakowska

 

Co tam, panie w polityce?...

(dramat)

 

 

Pokaz mi swoich wrogów, a powiem ci, kim jesteś”- moim wrogom dedykuję-

                                       autorka

      

 

Filip Wrocławski     Rzecz dzieje się "U nas, czyli w świecie " i wcale nie musi być aluzją. Po prostu kiedyś, jak napisał w osiemnastym wieku biskup warmiński, Ignacy Krasicki[1], doszło do walki zakonników, gdy zabrakło im argumentów rozumowych. Można więc zadbać o oświecanie społeczeństwa i pozwolić mu na dyskusję, a można zabronić wymiany poglądów i nakazać sposób myślenia zgodny z polityką władzy. Niektórzy mylnie nazywają to racją stanu. Czasem nawet, paradoksalnie, władza nieźle na tym wychodzi...Bo przecież polityk nigdy nie mówi "nigdy" i nigdy nie traci nadziei, a sprytne posunięcia, w których mistrzem by na przykład Taylerand, niejednemu zapewniły trwałe miejsce w świecie mu współczesnym i w historii.

Grzegorz Walczak

 

 Treny mojej Matce
(zaduszkowy spektakl  poetycko-muzyczny)



Z cyklu:  Muzyka Poezji                                               

 

 Artur Nacht Samborski

 

Uwagi odautorskie

 

 

Tekst Żałobnika opłakującego śmierć Matki wypowiadają dwie postaci.

Jedna z nich przyjmuje w miarę łagodną filozoficzną postawę, druga wyraża bardziej zbuntowaną, sceptyczną lub sarkastyczną wizję świata, śmierci i Boga. Oczywiście ta dychotomia postaw odnosi się do jedności, jaką stanowi podmiot liryczny.

Postać 2 (w wykonaniu Autora) bliższa jest subiektywnie przeżywającemu Żałobnikowi, Postać 1 (w wykonaniu Olgierda Łukaszewicza) przejmując też rolę Żałobnika, jednocześnie obiektywizuje, komentuje jego sytuację lub – jako swoiste Echo wewnętrzne – wzmacnia jego przeżywanie.

Bohdan Urbankowski

 

Sny o Ojczyźnie

i inne dramaty

 

 

 

 

Teatr Kaliguli

 

OSOBY

OBSADA PRAPREMIERY W KRAKOWSKIM TEATRZE „BAGATELA” - 18. VII 1975 r.

 

KALIGULA     -  Piotr Różański / gościnnie/

KOŃ INCITATUS    –  Bohdan Grzybowicz

SUFLER    –  Józef Dietl

MAREK PUER    –  Piotr Różański

MATKA    –  Zofia Kalińska / Irena Orska

CHEREA    –  Tadeusz Wójcik

TYBERIUSZ  MŁODSZY   -   Jerzy Połoński              

PETRONIUSZ    –  Bogdan Kiziukiewicz

LENTULUS    –  Stanisław Berny

CAEZONIA / Kapłanka Izydy     -  Lidia Wyrobiec – Bank

BALBUS / Kapłan Izydy    –  Tadeusz Brich

SABINUS Z PROWINCJI    –  Jerzy Bączek 

PROBUS    –  Antoni Żukowski

MAKRON    –  Michał Leśniak

JESZCZE JEDEN SPISKOWIEC   –  Marek Chodorowski

GŁOS TAJNIAKA    -    *** zmienny, czasem przymilny, czasem chamski

 

DUCH I     -  Ferdynand Solowski

DUCH II    –  Ferdynand Solowski

ŚLEPIEC    –  Tadeusz Tarnowski

ŻEBRACZKA    –  Lucja Karelus - Malska

ŻEBRAK    –  Bogdan Gładkowski

PEDERAŚCI I, II,  jak trzeba to i III     –  Zbigniew Bednarczyk, Adam Sadzik

PRETORIANIE I , II ,  jak trzeba to i III a nawet IV   –  Lech Bijało, Rafal Czachur,

                                     * * * ,  ***

POSŁOWIE PARTY    –  Stanisław Chmieloch, Stanisław Zachara

POSŁOWIE ARMENII    –  Stanisław Chmieloch, Stanisław Zachara

POSŁOWIE NUBII    –  jak wyżej, tylko przemalowani

 

WYSŁANNIK I / STRAŻNIK I / SPRAWOZDAWCA   –  Zbigniew Bednarczyk

WYSŁANNIK II / STRAŻNIK II  / SPRAWOZDAWCA      –  Adam Sadzik

 

TANCERKI (ZWŁASZCZA STRIPTIZERKA!)    –  Marzanna Fijałkowska,

                                                                                 Alicja Kobielska,  

                                                                                 Maria Rabczyńska,

                                                                                 Krystyna Stankiewicz,

                                                                                 Barbara Zajączkowska,

                                                                                 Ewa Zytkiewicz.

 PRZELATUJĄCY IKAR, 

JEŃCY (GERMAŃSCY I BRYTYJSCY),

NIEWOLNICY,

GŁOSY W SCENICZNYM  TŁUMIE,

GŁOSY Z SALI.

PROLOG

Jan Tulik - Kontynenty (dramat)


Salvador DaliDramat „Kontynenty” Jana Tulika zyskał pozytywne recenzje na łamach krajowej prasy literackiej, od marca br. znajduje się w repertuarze krakowskiego „Teatru Bez Rzędów” w reż. Lecha Walickiego. Magdalena Rabizo-Birek pisała o „Kontynentach”: „Postaci dramatu są obciążone kalectwem, ponieważ ludzka natura jest niedoskonała. (…) Przynosi bowiem trud wyboru w każdej chwili życia i napawa strachem przed nieznanymi konsekwencjami decyzji. Metafora zamkniętego zakładu (…) przypomina Lot nad kukułczym gniazdem Kena Keseya i jego filmową adaptację, dokonaną przez czeskiego emigranta Milosa Formana, a także dramat Chłopcy Stanisława Grochowiaka. Z kolei gorzki pesymizm sztuki, zawarty w niej bezlitosny wizerunek mizerii ludzkiej egzystencji, przywodzi na myśl dzieła Becketta. W konfrontacji z wielkimi poprzednikami Jan Tulik nie ponosi klęski”.