Monika Luque Kurcz- Informacje kulturalne z Podkarpacia

 

podkarpacie donosy

 

 

Wernisaż wystaw malarstwa Pawła Kin i Andrzeja Rułki

kinW 55. rocznicę utworzenia Biura Wystaw Artystycznych w Rzeszowie zorganizowano cykl prezentacji artystów związanych z rzeszowskim środowiskiem i rzeszowską galerią sztuki. Tym razem przedstawiono wystawy malarstwa artystów młodego pokolenia, związanych z Rzeszowem. Uważa się, że oni wyraziście zaznaczają swoją obecność aktywnym uczestnictwem w wystawach, plenerach i konkursach, a nade wszystko wyróżniają się artystyczną oryginalnością i odrębnością ich dzieł.

W górnej sali wystawowej prezentowana jest wystawę malarstwa Andrzeja Rułki. 

Artysta urodził się w 1973 roku. Został już zauważony w naszym środowisku podczas konkursowych wystaw „Obraz, Grafika, Rysunek, Rzeźba Roku”. Jest laureatem nagrody za najlepszy debiut w wystawie ufundowanej przez „Art. & Business”. Dyplom z wyróżnieniem otrzymał w 2000 roku w krakowskiej ASP w pracowni grafiki prof. Andrzeja Pietscha. Prace Andrzeja Rułki charakteryzuje spontaniczność, żywiołowość i niezwykle silny ładunek emocjonalny. Obok malarstwa zajmuje się również grafiką, rysunkiem i filmem animowanym. Od ukończenia studiów zajmuje się pracą pedagogiczną. Jest nauczycielem przedmiotów artystycznych i fotografii w PLSP w Jarosławiu. 

W dziedzinie filmu animowanego odbył stypendium w Wyższej Szkole Artystycznej w Turku (Finlandia). W 2000 roku za film „Inaczej niż w raju” otrzymał Grand Prix w konkursie organizowanym przez Erasmus Sokrates (Helsinki) i II Nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie organizowanym przez Canson Polska w Katowicach.

W dolnej Sali wystawowej BWA zorganizowano prezentację malarstwa Pawła Kina.

Artysta urodził się w 1972 r. w Nowej Dębie. Należy do Związku Polskich Artystów Malarzy i Grafików w Rzeszowie. Zorganizował kilka wystaw indywidualnych, brał udział w wystawach zbiorowych, przeglądowych i konkursowych m.in.: „Obraz, Grafika, Rysunek, Rzeźba Roku” – BWA 2009, 2012, 2014; „Jesienne Konfrontacje – BWA Rzeszów”, 2013. W latach 2011 i 2012 brał udział w Aukcjach „Młoda Sztuka”, Kraków. W 2014 został laureatem Nagrody Dyrektora BWA w Rzeszowie w konkursie „Obraz, Grafika, Rysunek, Rzeźba Roku” oraz w Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego Jesienne Konfrontacje – Rzeszów 2016; nagrodą był zakup obrazów do zbiorów rzeszowskiego BWA.

Wystawy jubileuszowe organizowane są pod Patronatem Prezydenta Miasta Rzeszowa Tadeusza Ferenca i są dostępne od 3.08. do 03.09. 2017 r. (oprócz poniedziałków) w godz. 10.00 – 17.00.

(mat.pras.)

 

 

XI Wieczór z operą i operetką w Krośnie

Regionalne Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie 6 sierpnia zaprosiło wraz z Krośnieńskim Towarzystwem Muzycznym na kolejny koncert z cyklu Letnia Scena w Rynku, na XI Wieczór z operą i operetką.

20 lutego 1995 roku z inicjatywy grupy krośnieńskich melomanów, muzyków, pedagogów oraz rodziców uzdolnionej muzycznie młodzieży, zostało zarejestrowane Krośnieńskie Towarzystwo Muzyczne. Ten fakt można uznać za kontynuację poczynań z minionych lat. 

W przyjętym statucie stowarzyszenie wyznaczyło sobie kierunki działalności: promocja wybitnie uzdolnionych uczniów z Zespołu Szkół Muzycznych w Krośnie, wspieranie materialne szkoły, propagowanie kultury muzycznej wśród mieszkańców Krosna i okolic, organizacja imprez kulturalnych i koncertów.

Dwadzieścia dwa lata istnienia KTM to ponad 200 imprez muzycznych, organizowanych w różnych miejscach, od zabytkowych wnętrz kościołów do sal koncertowych, od sal muzealnych po urokliwe krośnieńskie piwnice z „klimatem” i scenę na rynku.

6 sierpnia 2017 o 19. Letnia scena w Rynku, zorganizowała XI Wieczór z operą i operetką. W programie znane arie i duety z oper, operetek i musicali. Wystąpili: Anna Bacciarelli – sopran, Dominika Farbaniec – sopran, Tomasz Furman – tenor, Paweł Trojak – baryton, Małgorzata Busz-Perkins – mezzosopran. Towarzyszył im Kwartet fortepianowy „Team for Voices” w składzie: Anna Stępień – skrzypce, Izabela Tobiasz – altówka, Halina Hajdaś – wiolonczela, Janusz Tomecki – fortepian.

-----------------------------------

*) Informacje o KTM zaczerpnięte zostały z tekstu Małgorzaty Busz - Perkins dla „Crosceny”, miesięcznika, którego wydawanie zostało zawieszone.

 

 

Festiwal Dziedzictwa Kresów 2017

W Lubaczowie zakończył się Festiwal Dziedzictwa Kresów. Wielkie wydarzenie trwało 10 dni do 6 sierpnia, obfitując w wiele atrakcji.

28 lipca b.r. w  lubaczowskiej Państwowej Szkole Muzycznej im. Krzysztofa Komedy odbyło się spotkanie z profesorem Jerzym Bralczykiem, o wdzięcznej tematyce ...Polacy nie gęsi, iż swój język mają… czyli dialog o polskim dziedzictwie językowym.

Natomiast w cerkwi p.w. św. Paraskewy (Radruż) można było wysłuchać koncertu „Exsultate, jubilate” (cieszcie się i radujcie) w wykonaniu muzyków Filharmonii Podkarpackiej z zespołu Arso Ensable.

 

Prof. Jerzy Bralczyk w Lubaczowie.

Prof

Fot. z archiwum Urzędu Gminy Lubaczów.

 

29 lipca odbyły się w Lubaczowie II Ogólnopolskie Spotkanie Środowisk Kresowych „Dziedzictwo Ziem Wschodnich dawnej Rzeczypospolitej - wyzwania, projekty, dokonania”. Zaś w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Aleksandra Fredry w Jarosławiu odbyło się spotkanie z prof. Jerzym Bralczykiem. Natomiast w Lubaczowie, podczas wieczoru filmowego można było obejrzeć obraz „Wypędzone Madonny, zniszczone świątynie”.

Kolejne dni także obfitowały w wiele atrakcyjnych wydarzeń.

30.07.2017

W Lubaczowie w Konkatedrze p.w. bł. Jakuba Strzemię odbyła się Msza Święta Kresowa pod przewodnictwem J. E. bpa Mariana Buczka i bpa Seniora Diecezji Charkowsko -Zaporoskiej z homilią „Kardynał Władysław Rubin w służbie Ojczyźnie”. Natomiast w Kresowej Osadzie w Baszni Dolnej k. Lubaczowa miało miejsce forum polonijne. W Lubaczowie w rynku od godz. 17.00 odbywała się impreza plenerowa i konkurs na najpiękniejsze przebranie „Lubaczów, lata dwudzieste, lata trzydzieste” oraz widowiskowe pokazy bicykli i welocypedów, wraz z wystawą rowerów i pamiątek kolarskich z minionej epoki, także stylizowane stoisko pocztowe. Następnie koncert Filharmonii Podkarpackiej. Krakowski uliczny Teatr Nikoli zaprezentował spektakl „Moja Ukraina – wędrówka do ziemi przodków”. Towarzyszyły tym imprezom, wystawa fotografii oraz spotkanie z Mirosławem Kłopotowskim, występy kapel podwórkowych, pokazy iluzji, żonglerki, kuglarstwa, przejażdżki bryczkami, co cieszyło zwłaszcza najmłodszą publiczność. Dorośli korzystali z usług Księgarni Kresowej DSH.

31.07.2017 w Kresowej Osadzie

w Baszni Dolnej k. Lubaczowa odbyły się spotkania i imprezy pod hasłem „Dziedzictwo i etos dworu - perspektywa Kresów Dawnej Rzeczypospolitej”, towarzyszyła im debata społeczna Akademii Dziedzictwa Kresów, Towarzystwa Kultury i Pamięci im. Księcia Kardynała Adama Stefana Sapiehy, Fundacji Kolegium Wigierskie z udziałem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.

Oleszyce – Ratusz

Kino Kresowe zaprezentowało dokument „Śladami starej kroniki” (1998), w reż. Joanny Wierzbickiej i Walentyny Kobluk, poświęcony Ziemiom Wschodnim II Rzeczypospolitej.

W Lubaczowie w Państwowej Szkole Muzycznej im. Krzysztofa Komedy odbyło się spotkanie z Krzesimirem Dębskim, promocja książki „Nic nie jest w porządku. Wołyń - moja rodzinna historia”. To tragiczne wspomnienia jego przodków z ucieczki w Wołynia.

1.08.2017

W Kresowej Osadzie w Baszni Dolnej k. Lubaczowa odbyła się prezentacja Tomasza Kuby Kozłowskiego „Strzelecka gromada na Polesiu i Wołyniu. Od Legionowa i Kostiuchnówki do Szczypiorna i Beniaminowa”, adresowana do członków Związku Strzeleckiego „Strzelec” w 100. rocznicę kryzysu przysięgowego i internowania legionistów. Następna prezentacja Kozłowskiego „Biwak na Kresach. Harcerstwo Polskie na Ziemiach Wschodnich II Rzeczypospolitej” dedykowana była harcerzom i instruktorom harcerskim.

W Domu Zdrojowym w Horyńcu – Zdroju miała miejsce wspomnieniowa prezentacja „Łyk Naftusi. Opowieść o kresowych uzdrowiskach w Horyńcu, Niemirowie, Szkle, Lubieniu, Morszynie i Truskawcu”. „Naftusia” to woda mineralna reprezentujaca zwłaszcza uzdrowisko w Truskawcu. Autorem owej prezentacji był także Tomasz K. Kozłowski. Natomiast w Kinie Kresowym zaprezentowano film dokumentalny Sławomira Gowina „Kawaler księżyca” (2010). To film poświęcony postaci legendarnego poety i barda przedwojennego Lwowa Henryka Zbierzchowskiego, któremu udało się zbiec przed Nieemcami z rodzinnego miasta do Krynicy i tam został pochowany (po… 49 latach; ciało Zbierzchowskiego spoczywało w zabezpieczonej skrzyni w cmentarnej kaplicy; Lwowiacy liczyli, że po wojnie pochowają go w umiłowanym Lwowie).

Środa, 2.08.2017

Centrum Edukacyjno-Kulturalne w Podlesiu - Pastorówka zaoferowało prelekcję Lidii Titow, dyrektora Muzeum Dworku Mikołaja Reja w Nagłowicach; poświęcona oczywiście pisarzowi urodzonemu w Żurawnie nad Dniestrem - „Mikołaj Rej – ojciec polskiej literatury”.

Kresowa Osada w podlubaczowskiej Baszni Dolnej zorganizowała warsztaty kulinarne dla dzieci „Strudle, bajgle, piszingery”. Miejski Dom Kultury w Lubaczowie zorganizował prezentację multimedialną autorstwa T.K. Kozłowskiego „Kraj lat dziecinnych. Nowogródczyzna Adama Mickiewicza”. Natomiast Kino Kresowe dało pokaz filmu dokumentalnego „Ojczyzna myśli mojej”, poświęconego dramatycznym dziejom jednego z najpiękniejszych dworów na Kresach – w Worończy na Nowogródczyźnie, wraz ze spotkaniem z jego twórcą, białoruskim reżyserem Iourim Goroulevem (2008).

Czwartek, 3.08.2017

Kresowa Osada w Baszni Dolnej zorganizowała spotkanie tancerzy, instruktorów i choreografów tańców tradycyjnych oraz konferencja „Tańce zapomniane i mało tańczone” .

W Podlesiu Centrum Edukacyjno-Kulturalne Pastorówka odbyła się kolejna prezentacja Kozłowskiego „Pociąg ze Lwowa. Wypędzenie Polaków z Kresów 1945-1946”. Prezentacja ta była adresowana do nauczycieli i bibliotekarzy. Poświęcona dramatycznym okolicznościom wypędzenia Polaków z Kresów Południowo-Wschodnich, walkom o polskie dobra kultury oraz losom historycznych zbiorów zgromadzonych we Lwowie z okazji 200. rocznicy powstania Ossolineum.

Jarosławska Galeria „Świat Kresów” przygotowała wystawę, wraz z wernisażem,  archiwalnych fotografii z lat 20. i 30. minionego wieku.

„Polesia czar i gorycz” to inicjatywa Jarosławskiego Centrum Kultury i Promocji mieszczącej się w słynnej Kamienicy Attavantich.

Kino Kresowe zaprezentowało „Księżniczkę z Leicą” (2012), pokaz filmu dokumentalnego o urodzonej na Polesiu wybitnej fotografce Zofii z Druckich-Lubeckich Chomętowskiej. Po projekcji odbyło się spotkanie z twórcą filmu, Białorusinem Iourim Goroulevem.

4.08.2017

W Muzeum Kresów w Lubaczowie odbyła się konferencja „Huta Kryształowa 1717 – koniec XVIII wieku”, przygotowana z okazji 300. rocznicy założenia przez hetmana Adama Mikołaja Sieniawskiego w starostwie lubaczowskim słynnej manufaktury szkła.

Jarosławskie  Kino Kresowe i Miejska Biblioteka Publiczna im. Aleksandra Fredry  przygotowały projekcję filmu „Fidei testis. Świadek wiary” (2009), pokaz dokumentu poświęconego legendarnej postaci kardynała Kazimierza Świątka, arcybiskupa metropolity mińsko-mohylewskiego, przewodniczącego Konferencji Episkopatu Białorusi. Po projekcji odbyło się spotkanie z twórcą filmu, Iourim Goroulevem.

Horyniec-Zdrój – Park Zdrojowy; w amfiteatrze odbyły się Warsztaty folklorystyczne, wraz z zajęciami integracyjnymi. Spektakl Teatru Fredreum z Przemyśla w reżyserii Krystyny Maresch-Knapek dał sztukę „Pierwsza lepsza czyli nauka zbawienna” Aleksandra Fredry.  

W Gorajcu k. Cieszanowa, w Chutorze Gorajec przygotowano Warsztaty tańca huculskiego, warsztaty garncarskie i zabawkarskie. 

Cieszanów, Dzienny Dom Pobytu dla Seniorów w dawnej synagodze – tu miał miejsce  wernisaż wystawy pocztówek ze zbiorów Sławomira Roga i Lecha Brzuski „Świat przeszły dokonany.  Miejscowości dawnego województwa lwowskiego na starych pocztówkach (1900 – 1939)” – „Między Bełzem, Jaworowem i Lwowem. Świat galicyjskich miasteczek” to kolejna prezentacja Tomasza Kuby Kozłowskiego.

Kino Kresowe dało pokaz dokumentu „Ojczyzna myśli mojej” (2008), poświęconego dramatycznym dziejom jednego z najpiękniejszych dworów na Kresach – w Worończy na Nowogrodczyźnie, po projekcji odbyło się spotkanie z białoruskim reżyserem Iourim Goroulevem

Sobota, 5.08.2017

Kresowa Osada w Baszni Dolnej przygotowała „Aktywną sobotę”, w jej ramach odbyły się rodzinne biegi i marsz nordic walking na 10 km. Były też warsztaty kowalskie, garncarskie, zabawkarskie, potańcówka… w stodole.

Horyniec-Zdrój - w amfiteatrze Parku Zdrojowego przygotowano Warsztaty folklorystyczne i koncert zespołów folklorystycznych. Towarzyszyła warsztatom sztuka „Trzy po trzy” Aleksandra Fredry, był to monodram na motywach prozy Fredry w wykonaniu Wiktora Lafarowicza,  aktora Polskiego Teatru Ludowego we Lwowie. Później odbyło się spotkanie ze Zbigniewem Chrzanowskim, dyrektorem artystycznym Polskiego Teatru Ludowego we Lwowie oraz prezentacja filmu „Mały wielki teatr”, wg scenariusza Jerzego Janickiego.

Załuże, kościół pw. Matki Bożej Opieki

to kolejna prezentacja Kozłowskiego, w 90. rocznicę koronacji wizerunku Matki Bożej Ostrobramskiej, pt. „Miłosierna Pani z Ostrej Bramy. Fenomen wileńskiej madonny”.

Niedziela, 6.08.2017

Basznia Dolna prezentowała „Kresowe Jadło” w ramach konkursów kulinarnych, w tym konkursu na „Najlepszą potrawę na bazie miodu”. Towarzyszyły kulinariom Festiwal zabawki, giełda staroci, pokazy rękodzieła, miasteczko manufaktury szkła przygotowane przez Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie, występy artystyczne grup: Maciejowa Kapela, Kapela Tońko z Dynowa, oraz gwiazda gotująca – Mateusz Gessler, i gwiazda wieczoru – Sylwia Grzeszczak.

Festiwal cieszył się ogromnym powodzeniem, przybyło sporo gości z kraju, ale i z zagranicy. Tym bardziej, że Rzeszów organizował w podobnym czasie Festiwal Zespołów Polonijnych, wielu z polonusów dotarło prywatnie na Festiwal Dziedzictwa Kresów.

 

 

Premiera "Czerwonego Kapturka" w WDK w Rzeszowie

30 lipca br. o godz. 16. w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie odbyła się premiera przedstawienia „Czerwony Kapturek” w reżyserii Marioli Łabno-Flaumenhaft. Scenariusz na podstawie powieści Braci Grimm, napisała Milena Tejkowska.

W rolach głównych wystąpiły:  Małgorzata Zbrocka, Zofia Szczupak, Dobrawa Zbrocka, Gabriela Mierzejewska, Bernard Marnik, Karolina Kiwak, Jakub Kielar.

„Czerwony Kapturek” to opowieść o naiwnej dziewczynie, która bezgranicznie ufa każdej napotkanej osobie. Doskonale odnosi się do aktualnych czasów, gdzie na nastolatki czyha mnóstwo zagrożeń.

To sztuka pełna humoru, groteski a zarazem refleksji z mocnym przesłaniem: „Pamiętajcie widzowie tego przedstawienia, że przemoc jest godna potępienia, że musi być ukarana surowo. I daję wam słowo, że kto złą drogę w życiu obiera, zło za zło od życia odbiera…”

W rolach głównych można było podziwiać wspaniałych, młodych i bardzo młodych aktorów Grupy „Teatrino-Latający Dywan”, powołanej przy Stowarzyszeniu „Bruno” w marcu 2012 r., w odpowiedzi na potrzebę stworzenia zarówno dzieciom z dysfunkcjami rozwojowymi jak i ich zdrowemu rodzeństwu możliwości uczestniczenia w atrakcyjnych zajęciach pozalekcyjnych, ukierunkowanych na włączenie ich w życie kulturalne i społeczne.

 

bruno1bruno2bruno3

Zdjęcia pochodzą z archiwum Stowarzyszenia na Rzecz Dzieci z Dysfunkcjami Rozwojowymi "Bruno".
Na zdjęciach: Czerwony Kapturek, Pan Wilczyński i Babcia.

 

Od sierpnia 2014 r. warsztaty teatralne z dziećmi i młodzieżą, podopiecznymi fundacji, prowadzi znakomita aktorka teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie oraz TEATRU BO TAK- Mariola Łabno-Flaumenhaft. Niedawno uhonorowana Złotym Krzyżem Zasługi i Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Jak widać zaszczepiona miłość w sercach dzieciaków sukcesywnie się rozwija, gdyż mimo pięknej, słonecznej aury i pełni wakacji, żmudnie uczą się swoich ról, czego efektem są interesujące przedstawienia z ich udziałem.

Pierwszy spektakl „Kopciuszek XXI wieku”, wyreżyserowany przez wspomnianą wyżej wspaniałą aktorkę oraz pedagoga dzieci z grupy „TEATRINO-Latający Dywan” i dzieci z TKOPD w Rzeszowie, w ramach wakacyjnych warsztatów teatralnych, powstał w sierpniu 2014 r.

Kolejny był adaptacją sceniczną baśni „Jorinde i Joringel” autorstwa Braci Grimm. Premiera odbyła się w Sali Koncertowej Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego.

„Brzechwałki” to z kolei znakomita adaptacja wierszy Jana Brzechwy, również wyreżyserowana przez Mariolę Łabno-Flaumenhaft. Następnie odegrano „Małego Księcia” według utworu Antoine'a de Saint Exupery'ego.

Dla uczestników warsztaty są okazją do podejmowania nowych wyzwań i przełamywania własnych barier, ograniczeń i lęków. Poprzez odgrywanie różnych postaci, młodzi mają okazję wcielić się w inne postaci, tym samym przyjrzeć się sobie z różnych perspektyw. Jest to zabieg wysoce terapeutyczny, dzięki któremu mogą lepiej sprawdzić się w różnych rolach społecznych. Uczą się również przekazywania własnych emocji oraz otwierania się na innych.

Równie istotnym celem jest integrowanie różnych środowisk ze sobą poprzez udział i przygotowywanie spektaklu.

Dzięki temu osoby z dysfunkcjami oraz ich krewni otwierają się na świat, natomiast ludzie którzy nie mają styczności z niepełnosprawnymi, poznają ich problemy i potrzeby z bliska. Przekłada się to na znoszenie barier, wynikających z braku wiedzy i doświadczenia, jak zachować się w kontakcie z chorym.

„Czerwony Kapturek” zamknął pewien cykl przedstawień. Młodzi aktorzy docenieni przez wiwatującą publiczność, mogą odpocząć po wyczerpującej nauce i pracy, dzięki którym osiągnęli sukces. Należy im pogratulować wyrażając nadzieję na kolejne interpretacje.

 

 

XVII Światowy Festiwal Polonijnych Zespołów Folklorystycznych – Rzeszów 2017

logoSFOd 19 do 26 lipca 2017 r. trwał XVII Światowy Festiwal Polonijnych Zespołów Folklorystycznych – Rzeszów 2017. Uroczyste otwarcie festiwalu, poprzedzone korowodem, odbyło się 21 lipca, finał Festiwalu nastąpił 26 lipca.

 

Po raz kolejny Rzeszów stał się stolicą folkloru. Podkarpacie odwiedziło około 40 zespołów z 14 krajów (z 5 kontynentów!). Koncerty i festyny odbywały się w Rzeszowie a także w wielu miejscowościach Podkarpacia.

 

„Drodzy Państwo,

Rzeszów określa z nami cały świat / Co trzeci lipiec naszym sercem bije / jednocząc akcent w jeden wspólny ton! – gdy wybrzmiewają te słowa, to znak, że w stolicy Podkarpacia rozpoczyna się Światowy Festiwal Polonijnych Zespołów Folklorystycznych. Zorganizowany po raz pierwszy w roku 1969, wciąż przyciąga Polonusów z całego świata, a z Rzeszowa czyni światowe centrum polskiego folkloru. Dla naszego miasta to wielki zaszczyt i wyróżnienie oraz powód do dumy i radości” – tymi słowy powitał festiwalowych gości Tadeusz Ferenc, Prezydent Miasta Rzeszowa, po czym kontynuował: „W tym roku, w 17. edycji Festiwalu, który odbędzie się w dniach 19 - 26 lipca, weźmie udział 40 zespołów z 14 krajów, co daje liczbę 1130 uczestników, których już teraz bardzo serdecznie pozdrawiam i którym życzę wspaniałych występów oraz niezapomnianych wrażeń z pobytu w Rzeszowie, na Podkarpaciu i w Polsce. Niech to polonijne święto folkloru będzie dla wszystkich – i dla zespołów polonijnych, i dla licznej publiczności – czasem radości i wspólnej zabawy. Stąd już tylko krok do serdecznych rozmów, nawiązywania przyjaźni i uświadomienia sobie, że choć często dzielą nas olbrzymie odległości, to łączy – w odniesieniu do nas samych lub do naszych przodków – poczucie narodowej wspólnoty” – kontynuował prezydent Tadeusz Ferenc, tym samym oficjalnie otworzył festiwal i czynił pilnie rolę gospodarza.

Imprezę pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polski Andrzeja Dudy, zainaugurowano 21 lipca br. uroczystym otwarciem ulicy 3 Maja, zwaną popularnie „Paniagą”, gdyż przed wojną była to ul. Pańska, i niejeden „paniaga”  tym deptakiem spacerował, z kapeluszem, by się mógł damom kłaniać, jak wspomina w swych powieściach „rzeszowskich” Jerzy J. Fąfara. Następnie polonijne zespoły ruszyły barwnym korowodem w festiwalowe miasto.

Na estradzie w rynku odbył się koncert powitalny w wykonaniu zespołów polskich OLD RZECH JAZZ BAND, DAGADANA. 22-23 lipca br. upłynęły pod znakiem Dni  Polonijnych w województwie podkarpackim, w ramach których trwały występy zespołów polonijnych w Rzeszowie oraz koncerty w miastach i gminach całego Podkarpacia.

24 lipca odbył się koncert „Folklor Narodów Świata”. Warto wspomnieć, iż w XVII Światowym Festiwalu Polonijnych Zespołów Folklorystycznych wzięły udział zespoły z Australii, Białorusi, Brazylii, Czech, Kanady, Litwy, Mołdawii, Niemiec, Rosji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainy, USA i Wielkiej Brytanii.

Równolegle odbywały się imprezy towarzyszące: Jarmark Podkarpacki na rzeszowskim rynku oraz wystawy w wielu instytucjach kulturalnych. Na ostatni dzień festiwalu zaplanowano Koncert Galowy „Karczma na Podzamczu” oraz zabawę pożegnalną w miasteczku festiwalowym. Polonusi opuścili stolicę Podkarpacia 26 lipca br.

 

 

Salezjańskie Lato Muzyczne w Przemyślu

Od 2001 roku na Zamku Kazimierzowskim w Przemyślu, cyklicznie organizowana jest jedna z ważniejszych, jeśli nie najważniejsza, na Podkarpaciu impreza muzyczna- Międzynarodowy Festiwal Salezjańskie Lato Muzyczne. W tym roku 8 lipca, festiwal uroczyście otworzyli: Grzegorz Hayder, zastępca prezydenta Przemyśla oraz Renata Nowakowska, dyrektor Przemyskiego Centrum Kultury i Nauki ZAMEK.

Wieczór muzyki klasycznej zainaugurował wybitny polski pianista, zarazem kompozytor Leszek Możdżer.  Artysta zaserwował publiczności niemałą ucztę dla zmysłów. Otóż koncert był wyborem kompozycji z całego, dotychczasowego dorobku Możdżera. Zatem można było wysłuchać  utworów z jego solowych płyt (Piano, Komeda, Chopin) oraz z nagranych w trio Możdżer, Danielsson, Fresco. Improwizacje Leszka Możdżera są muzycznym artyzmem. Subtelne, wręcz sensualne etiudy przeplatają się z magnetycznym jazzem i rytmicznymi mazurkami.

Jak nietrudno zgadnąć bilety wyprzedano natychmiast. Tuż po pierwszej wzmiance, iż taki koncert będzie miał miejsce.

Festiwal składa się z dwunastu koncertów i potrwa do 12 sierpnia br. W tym czasie publiczność wysłucha wielu wybitnych dzieł światowych kompozytorów. Koncerty odbędą się na Zamku Kazimierzowskim a także w murach zabytkowych przemyskich kościołów.

Organizatorami są: Przemyskie Centrum Kultury i Nauki ZAMEK oraz Parafia św. Józefa-Salezjanie w Przemyślu.

 

 

„Moda na styl”  w Rzeszowskim Muzeum Okręgowym

Muzeum Okręgowe w Rzeszowie zakupiło do Działu Sztuki kolekcję zabytkowych akcesoriów mody damskiej, w tym 90 torebek, 43 wachlarze, 3 parasolki oraz komplet srebrnych przyborów kobiecych (m. in. szydełka do sznurowania gorsetu lub butów, prawidła do rozciągania rękawiczek, łopatkę do manicure; Niemcy, początek XX w. wykonane ze srebra i stali).

Projekt jest kontynuacją zeszłorocznej aplikacji poszerzania muzealnego zasobu, tym razem o dużą kolekcję zabytkowych dodatków kobiecej garderoby. Nabyty zespół 90 torebek prezentuje przemiany stylistyczne na przestrzeni 150 lat historii tego niezbędnego, damskiego akcesorium (od XIX w. do lat trzydziestych XX w. - objaśnia Beata Kuman).

Wystawa zapiera dech mnogością barw, struktur i stylów, zarówno strojów jak i dodatków kobiecych. Przepiękne suknie z żorżety, jedwabiu, tafty, uzupełniane welurowymi kapeluszami, bolerkami. Różnobarwne boa z piór, nadające strojom wieczorowego charakteru.  Mnóstwo bibelotów z damskiej torebki, w tym lusterka, puderniczki, pojemniczki na pomadkę, papierośnice, klamry, spinki, broszki, grzebyki. Oraz wiele różnorodnych wachlarzy. Także mniejsze lub większe sakiewki na monety.

Nie sposób opisać magii każdej z dziewięćdziesięciu nabytych torebek. Różnorodność  stylów jak i sposób wykonania sprawiają, iż każda jest swoistym dziełem sztuki rękodzielniczej. Przybliżając część, muzeum zachęca do naocznej kontemplacji tych cudów historii i rąk człowieka.

Zbiór torebek muzealnej kolekcji charakteryzuje przekrojowość pod względem gatunku i przeznaczenia. Są to wyroby luksusowe, wykonane z najwyższych materiałów (torebki balowe, wieczorowe, wizytowe)  oraz bliższe codzienności woreczki (reticule, sakiewki pończochowe). Zakupiony zbiór zawiera obiekty proweniencji zachodnioeuropejskiej, środkowoeuropejskiej, oraz cenne egzemplarze ze Stanów Zjednoczonych. Duży zespół stanowią wyroby kaletnicze (w tym amerykańskie kuferki z 1900 r.) Również eleganckie torebki w nowoczesnych formach z okresu art deco. Wśród nich wyróżniają się wykonane ze skór krokodyla, warana, pytona, zdobione spreparowanymi głowami gadów.

Niezwykłej urody są torebki misternie wyszywane szklanymi lub metalowymi paciorkami oraz haftowane metodą au petit point w metalowych oprawach, wysadzanych kamieniami, zdobionych macicą perłową, szkłem, dekorowanych w technikach emalii i filigranu. Również torebki dziane z jedwabnego kordonka, z wrabianym wzorem. Tekstylne, z rypsu, satyny, jedwabiu, żakardu, adamaszku, aksamitu, koronki. Oprawiane w kunsztowne ramki ze srebra lub alpaki.

W grupie torebek wykonanych z metalu, znajdują się secesyjne, srebrne woreczki, plecione z siatki kolczugowej, z płytek emaliowanych oraz rzadkie na rynku antykwarycznym amerykańskie niezbędniki, tzw. carry all, z zachowaną zawartością (lusterko, puderniczka, szminka, grzebyk, klamra do banknotów). Duża część eksponatów posiada punce i oryginalne wszywki firmowe, określające proweniencję, co znacznie podnosi ich wartość. Zbiór powiększono o trzy parasolki (z przełomu XIX i XX w., pochodzące z Zachodniej Europy), wykonane z jedwabnej tafty i koronki. Delikatność materiałów decyduje o ich wysokiej wartości.

Równie unikalne są 43 wachlarze, niezwykle delikatne zabytki, tym bardziej cenne i poszukiwane na rynku kolekcjonerskim.  Ich pochodzenie określa się również na przełom XIX i XX w., importowane z krajów Dalekiego Wschodu, Rosji oraz Zachodniej Europy. Nabyte wachlarze głównie reprezentują stylistykę utrzymaną w konwencji historyzmu (neorokoko, japonizmu, art deco. Interesującymi egzemplarzami są  papierowe wachlarze reklamowe (hotelu w Fontainebleau, londyńskiej restauracji, paryskiej fabryki likierów).

Wachlarze przepięknie wykonane głównie z piór strusia (białe i czarne), marabuta, pawia oraz łabędzia. W nabytej kolekcji znalazły się również zabytki tekstylne (pokryte atłasem, rypsem, jedwabną gazą). W tym cenne okazy z pierwszej połowy XIX w. A także cenne okazy z koronki klockowej i igiełkowej. Także z malowanego i drukowanego papieru. Płytkowe, reprezentowane są przez zabytki  wykonane z kości słoniowej, drewna oraz z celuloidu i imitacji szylkretu (art deco). Zdobienia wachlarzy (prócz piórowych) wykonane są w technikach tempery, gwaszu, litografii. Przedstawiają sceny rodzajowe, dworskie, kompozycje kwiatowe.

Stelaże wykonano z różnorodnych materiałów (szylkret i jego imitacje, róg, kość słoniowa, polichromowane i ebonizowane drewno, macica perłowa). Niektóre obiekty posiadają oryginalne etui, co także zwiększa ich wartość.

Pozyskany zbiór jest prezentowany w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie od 29 czerwca do 1 października br., w ramach czasowej wystawy „Moda na styl. Stroje i akcesoria damskiej mody (XIX XX w.).

 

Fotorelacja z w/w wystawy. 

 Moda na stylModa na stylModa na stylModa na stylModa na stylModa na stylModa na styl

 

 

Trans/Misje - nowy festiwal pogranicza przypieczętowany.

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Trans/Misje staje się faktem. Za sprawą dyrektora Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, Jana Nowary, który wraz z przedstawicielami teatrów z Czech, Słowacji, Węgier, Ukrainy oraz Litwy, w Muzeum-Zamku w Łańcucie podpisał deklarację założycielską.

„Jeśli będziemy rozmawiać przy pomocy sztuki, to szansa, że się lepiej poznamy i lepiej zrozumiemy jest większa”- tymi słowy Jan Nowara, dyrektor Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie podsumował fakt podpisania aktu założycielskiego Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Trans/Misje. 12 czerwca b.r.  to owocna data dla przedstawicieli sześciu teatrów.

Wśród nich znaleźli się: rzeszowski Teatr im. W. Siemaszkowej, który był inicjatorem festiwalu, słowacki  Państwowy Teatr Košice, czeski Narodowy Morawsko-Śląski Teatr w Ostrawie, węgierski Teatr im. Mihála Csokonaiego w Debreczynie, Narodowy Ukraiński Teatr Dramatyczny im. Marii Zańkowieckiej oraz litewski Teatr Dramatyczny im. Juozasa Miltinisa w Poniewieżu. Partnerem honorowym festiwalu jest  Muzeum-Zamek w Łańcucie.

Pomysłodawcą tego przedsięwzięcia jest dyrektor rzeszowskiej „Siemaszki”, który od kilku lat opracowywał strategię festiwalu, unikatowego wydarzenia na skalę Europy. Nie bez znaczenia jest fakt, iż Rzeszów oraz Podkarpacie jest swoistą granicą, progiem Europy i tym samym staje się kamieniem węgielnym pod  budowę Międzynarodowego Festiwalu  Sztuki Trans/Misje.

Wyjątkowość  rodzącego się festiwalu, to rozmach i więź.  Staje się on największym wydarzeniem kulturalnym, łączącym kraje Grupy Wyszehradzkiej oraz partnerów z Litwy i Ukrainy. Idea łączenia, dialogu i zrozumienia za pomocą sztuki przy jednoczesnym zachowaniu własnej kulturalnej tożsamości, jawi się bajecznie. Twórcom zależy, aby wyszedł on poza schematyczne mury instytucji artystycznych.

Premierę i zarazem pierwszą edycję Trans/Misji zaplanowano w Rzeszowie w dniach 25 sierpnia -1 września 2018 r. Swoją treścią będzie nawiązywać do setnej rocznicy zakończenia  I wojny światowej, tytułem „1918. Koniec i Początek.” Drugą edycję przygotuje  Państwowy Teatr w Koszycach. Następne nie są jeszcze ustalone.

Ideą festiwalu jest interdyscyplinarność zarówno w sferze sztuki (teatr, taniec, muzyka, film, plastyka, performance, nowe media itd.), jak i innych dziedzin z zakresu nauki (nauki polityczne, historyczne, literaturoznawstwo, teatrologia, socjologia itd.). Dlatego planowane spotkania festiwalowe mają dotyczyć nie tylko wydarzeń artystycznych, ale również działań edukacyjnych, takich jak debaty, spotkania z twórcami, konferencje naukowe czy wykłady.

Nazwa festiwalu nawiązuje pierwszym członem „Trans”- do przekraczania granic, z kolejnym „Misje”- do roli, tudzież misji sztuki na codzienne życie społeczności.

Twórcom życzymy owocnej współpracy. 

 

Premiera "Czerwonego Kapturka" w WDK w Rzeszowie

30 lipca br. o godz. 16. w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie odbyła się premiera przedstawienia „Czerwony Kapturek” w reżyserii Marioli Łabno-Flaumenhaft. Scenariusz na podstawie powieści Braci Grimm, napisała Milena Tejkowska.

W rolach głównych wystąpiły:  Małgorzata Zbrocka, Zofia Szczupak, Dobrawa Zbrocka, Gabriela Mierzejewska, Bernard Marnik, Karolina Kiwak, Jakub Kielar.

„Czerwony Kapturek” to opowieść o naiwnej dziewczynie, która bezgranicznie ufa każdej napotkanej osobie. Doskonale odnosi się do aktualnych czasów, gdzie na nastolatki czyha mnóstwo zagrożeń.

To sztuka pełna humoru, groteski a zarazem refleksji z mocnym przesłaniem: „Pamiętajcie widzowie tego przedstawienia, że przemoc jest godna potępienia, że musi być ukarana surowo. I daję wam słowo, że kto złą drogę w życiu obiera, zło za zło od życia odbiera…”

W rolach głównych można było podziwiać wspaniałych, młodych i bardzo młodych aktorów Grupy „Teatrino-Latający Dywan”, powołanej przy Stowarzyszeniu „Bruno” w marcu 2012 r., w odpowiedzi na potrzebę stworzenia zarówno dzieciom z dysfunkcjami rozwojowymi jak i ich zdrowemu rodzeństwu możliwości uczestniczenia w atrakcyjnych zajęciach pozalekcyjnych, ukierunkowanych na włączenie ich w życie kulturalne i społeczne.

Od sierpnia 2014 r. warsztaty teatralne z dziećmi i młodzieżą, podopiecznymi fundacji, prowadzi znakomita aktorka teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie oraz TEATRU BO TAK- Mariola Łabno-Flaumenhaft. Niedawno uhonorowana Złotym Krzyżem Zasługi i Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Jak widać zaszczepiona miłość w sercach dzieciaków sukcesywnie się rozwija, gdyż mimo pięknej, słonecznej aury i pełni wakacji, żmudnie uczą się swoich ról, czego efektem są interesujące przedstawienia z ich udziałem.

Pierwszy spektakl „Kopciuszek XXI wieku”, wyreżyserowany przez wspomnianą wyżej wspaniałą aktorkę oraz pedagoga dzieci z grupy „TEATRINO-Latający Dywan” i dzieci z TKOPD w Rzeszowie, w ramach wakacyjnych warsztatów teatralnych, powstał w sierpniu 2014 r.

Kolejny był adaptacją sceniczną baśni „Jorinde i Joringel” autorstwa Braci Grimm. Premiera odbyła się w Sali Koncertowej Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego.

„Brzechwałki” to z kolei znakomita adaptacja wierszy Jana Brzechwy, również wyreżyserowana przez Mariolę Łabno-Flaumenhaft. Następnie odegrano „Małego Księcia” według utworu Antoine'a de Saint Exupery'ego.

Dla uczestników warsztaty są okazją do podejmowania nowych wyzwań i przełamywania własnych barier, ograniczeń i lęków. Poprzez odgrywanie różnych postaci, młodzi mają okazję wcielić się w inne postaci, tym samym przyjrzeć się sobie z różnych perspektyw. Jest to zabieg wysoce terapeutyczny, dzięki któremu mogą lepiej sprawdzić się w różnych rolach społecznych. Uczą się również przekazywania własnych emocji oraz otwierania się na innych.

Równie istotnym celem jest integrowanie różnych środowisk ze sobą poprzez udział i przygotowywanie spektaklu.

Dzięki temu osoby z dysfunkcjami oraz ich krewni otwierają się na świat, natomiast ludzie którzy nie mają styczności z niepełnosprawnymi, poznają ich problemy i potrzeby z bliska. Przekłada się to na znoszenie barier, wynikających z braku wiedzy i doświadczenia, jak zachować się w kontakcie z chorym.

„Czerwony Kapturek” zamknął pewien cykl przedstawień. Młodzi aktorzy docenieni przez wiwatującą publiczność, mogą odpocząć po wyczerpującej nauce i pracy, dzięki którym osiągnęli sukces. Należy im pogratulować wyrażając nadzieję na kolejne interpretacje.


XVII Światowy Festiwal Polonijnych Zespołów Folklorystycznych – Rzeszów 2017

Od 19 do 26 lipca 2017 r. trwał XVII Światowy Festiwal Polonijnych Zespołów Folklorystycznych – Rzeszów 2017. Uroczyste otwarcie festiwalu, poprzedzone korowodem, odbyło się 21 lipca o 17.00. Festiwal zakończył się 26 lipca.

Po raz kolejny Rzeszów stał się stolicą polskiego folkloru. Podkarpacie odwiedziło około 40 zespołów z 14 krajów (z 5 kontynentów!). Koncerty i festyny odbywały się w Rzeszowie a także w wielu miejscowościach województwa podkarpackiego.

Drodzy Państwo,

„Rzeszów określa z nami cały świat/ Co trzeci lipiec naszym sercem bije/ jednocząc akcent w jeden wspólny ton!” – gdy wybrzmiewają te słowa, to znak, że w stolicy Podkarpacia rozpoczyna się Światowy Festiwal Polonijnych Zespołów Folklorystycznych – rozpoczął swoje powitalne przemówienie Tadeusz Ferenc, Prezydent Miasta Rzeszowa. . Zorganizowany po raz pierwszy w roku 1969, przyciąga Polonusów z całego świata a z Rzeszowa czyni światowe centrum polskiego folkloru. Dla naszego miasta to wielki zaszczyt i wyróżnienie oraz powód do dumy i radości. W tym roku, w 17. edycji Festiwalu, który odbędzie się w dniach 19 - 26 lipca, weźmie udział 40 zespołów z 14 krajów, co daje liczbę 1130 uczestników, których już teraz bardzo serdecznie pozdrawiam i którym życzę wspaniałych występów oraz niezapomnianych wrażeń z pobytu w Rzeszowie, na Podkarpaciu i w Polsce. Niech to polonijne święto folkloru będzie dla wszystkich – i dla zespołów polonijnych, i dla licznej publiczności – czasem radości i wspólnej zabawy. Stąd już tylko krok do serdecznych rozmów, nawiązywania przyjaźni i uświadomienia sobie, że choć często dzielą nas olbrzymie odległości, to łączy – w odniesieniu do nas samych lub do naszych przodków – poczucie narodowej wspólnoty” - tymi słowy Tadeusz Ferenc, Prezydent Miasta Rzeszowa, otworzył festiwal.

Imprezę pod Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polski Andrzeja Dudy, zainaugurowano 21 lipca br. uroczystym otwarciem zrewitalizowanej ulicy 3 Maja, zwanej popularnie „Paniagą”, gdyż przed wojną była to ul. Pańska, którą przechadzał się niejeden „paniaga”. Następnie deptakiem tym w barwnym korowodzie przeszli uczestnicy festiwalu.

Na estradzie w rynku, odbył się koncert powitalny w wykonaniu zespołów polskich OLD RZECH JAZZ BAND, DAGADANA.

22-23 lipca br. upłynęły pod znakiem DNI POLONIJNYCH W WOJEWÓDZTWIE PODKARPACKIM. Odbywały się występy zespołów polonijnych w Rzeszowie oraz koncerty w miastach i gminach całego, województwa podkarpackiego.

24 lipca, koncert "FOLKLOR NARODÓW ŚWIATA". Warto wspomnieć, iż w XVII Światowym Festiwalu Polonijnych Zespołów Folklorystycznych, wzięły udział zespoły z: Australii, Białorusi, Brazylii, Czech, Kanady, Litwy, Mołdawii, Niemiec, Rosji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainy, USA, Wielkiej Brytanii.

Równolegle odbywały się imprezy towarzyszące, Jarmark Podkarpacki w rynku oraz wystawy w wielu instytucjach kulturalnych.

Na ostatni dzień festiwalu zaplanowano KONCERT GALOWY "KARCZMA NA PODZAMCZU" oraz zabawę pożegnalną w miasteczku festiwalowym.

26 lipca 2017 r. wyjazd zespołów.  

Pin It